De ce mă tot iau de eMAG în ultima vreme

22 - uite că lumea apreciază acest articol. Zi-mi și tu dacă ți-a plăcut.

Nu, nu le contest munca depusă și rezultatele. Îi admir pentru ceea ce au realizat și pentru faptul că au schimbat fața comerțului online din România.

Problema taman aici apare. Au ajuns în poziția în care dictează „moda” în comerțul online, educă consumatorul cu anumite practici și modelează piața. Piață în care vor trăi și ei în continuare.

Așa cum au reușit să ducă comerțul online pe noi culmi prin creșterea încrederii consumatorilor în comenzile de la distanță așa orice decizie a lor de marketing poate să dărâme tot ce au construit.

Activând în aria asta a comerțului online, am câteva probleme de pus pe tablă.

Tranportul gratuit

O mișcare de marketing foarte bună. Ai produsul la tine acasă fără costuri suplimentare. Practic e ca și cum l-ai lua de la raft fără să te deplasezi. O treabă foarte tare.

Doar că și transportul ăsta la domiciliu implică niște costuri, niște resurse și niște oameni. Nu e chiar gratis. OK, aloci un buget de marketing dar până când. Toată povestea asta a dus  la o negociere la sânge cu Fan Courier-ul și la scăderea prețului livrărilor. Și asta desigur se transpune în servicii din ce în ce mai slabe la nivel de curierat prin alocarea de resurse puține și prin salarii mici. Și în treaba asta au fost atrase și alte companiii de curierat care au ajuns să ofere servicii din ce în ce mai slabe, să piardă colete și să se confrunte cu o lipsă acută de personal.

Și iată cum o mișcare mișto de marketing s-a transformat într-o reducere a calității serviciilor de livrare la domiciliu și o scădere a încrederii consumatorilor în comerțul online. Bine, parcă în ultima vreme s-a ma i remediat dar a fost o perioadă anii trecuți în care îți era frică să comanzi ceva online că nu știai dacă ajunge, dacă ajunge întreg și dacă cineva te despăgubește pentru asta. Lumea nu mai plătea cu cardul de teama de a nu pierde banii. Plata la livrare este încă sfântă în România.

Sfântul Black Friday

Foarte mișto. Au dat lovitura în primul an (atenție! glumă! 🙂 ). Chiar au dat lovitura și au schimbat din nou fața comerțului online în România. Bine, între timp, alte site-uri de comerț online au dus în derizoriu treaba asta și au transformat orice promoție în Black Friday.

Ulterior fenomenul s-a transformat într-o campanie de reduceri în mare parte fictive doar așa că avem o sărbătoare aproape religioasă.

Rezultatul? O lună pe an, înainte de Black Friday, vânzările scad pentru că toată lumea așteaptă o minune de sfântul Black Friday.

Reducerea care trebuie aplicată la cel mai mic preț din ultimele 30 de zile

Există o lege pe tema asta pe care n-o respectă aproape nimeni. Reducerea pe care o oferi și pe care o afișezi trebuie să fie aplicată la cel mai mic preț al produsului din ultimele 30 de zile. Dar nu, la noi apar produse pe site direct reduse de la un preț inexistent până în acel moment („preț de lansare”) sau reduceri fictive de la un preț de retail care nu are nicio legătură cu cel mai mic preț afișat a produsului din ultimele 30 de zile.

Când îi întreb de ce fac asta îmi răspund că și eMAG-ul face la fel și că e o lege care ar trebui schimbată că altfel în România nu ai putea vinde. Da, de acord, ai nevoie de reduceri dar de reduceri reale nu de o păcălire a consumatorului cu niște reduceri fictive.

Și aia cu faptul că nu respecți legea pentru că e greșită și ar trebui schimbată mi se pare un sistem foarte periculos. Și mie mi se pare absurd să plătești acum bani la stat pentru că nu ajută cu nimic România și că ar trebui schimbată această lege dar până se rezolvă o să respect că e în vigoare în acest moment.

Și iată cum o practică ilegală se extinde în mare parte din comerțul online românesc.

Marketplace

Iar o mișcare genială. Avem o bază mare de clienți și tone de trafic. Ce facem cu ele? Hai să le vindem la alte magazine online. Le luăm un procent per tranzacție și toată lumea e mulțumită. One place stop pentru clienți pe modelul Amazon.

Doar că Marketplace-ul a ajuns implicit să promoveze tot felul de magazine online obscure care oferă produse și servicii de slabă calitate fără să ofere posibilitatea consumatorului de a da feedback pentru comenzile anulate pentru că produsul nu putea fi livrat de „partenenerul eMAG” deși era afișat ca fiind în stoc.

Rezultatul? Scăderea încrederii în comerțul online… din nou.

Homepage-ul transformat într-un catalog de reduceri

De la începutul acestui an, cred că eMAG-ul are cel puțin o campanie de acest gen pe săptămână. Nu mai poți intra să cauți ceva de cumpărat pe site-ul lor fără să te lovești de marele catalogo-banner-reduceri-nemaipomenite-campanii-nemaivazute.

Această practică va duce campaniile și magazinele online în derizoriu. Vom duce teleshoping-ul la un nou nivel. Vom avea niște cataloage cu mega reduceri în loc de magazine online „prin care să te plimbi”, să citești despre produse, să analizezi feedback-ul și să iei decizia de cumpărare în urma unui scurt studiu.

Magazinele online vor avea o singură strategie de vânzare: FOMO (Fear Of Missing Out). Ne vom baza doar pe teama de a nu pierde reducerile. De a nu rata afacerea secolului. De a nu fi fraieriți mai târziu.

Concluzie

Cam asta este povestea. Am vrut să atrag atenția că o poziție dominantă într-o piață atrage după sine și o mare responsabilitate. Orice mișcare, orice inițaitivă, orice tactică este copiată automat de mare parte dintre jucători și ajungi să educi o piață în care vei trăi și de acum înainte alături de toți cei care te urmează. Și educația poate să fie și în sensul nasol.

Departamentul de marketing eMAG are o responsabilitate extinsă și la acest nivel dincolo de creșterea vânzărilor. Orice acțiune a lor, orice persistență într-o anumită direcție, orice tactică are un rol important în educarea unei piețe și așa la limită din punct de vedere încredere în comerțul online.



Ce mai cauta lumea pe google (lista generata automat):
  • https://razvanbb ro/emag-ultima-vreme/
Fii la curent cu ultimele articole! Descarcă aplicația RazvanBB!
  • Google Play
  • App Store

20 comentarii

  1. Ai uitat sa mentionezi parteneriatul eMag cu Depanero, care, pe hartie e super ok sa aibe un partener de service numai al lor, dar in realitate firma asta isi bate efectic joc de tot ce inseamna etica si bun simt. Ultimul telefon pe care l-am cumparat am preferat sa nu il iau de la eMag ci de la Flanco, tocmai de teama ca in caz de ceva voi ajunge inevitabil in fata celor de la Depanero 🙂

    As putea sa scriu pagini de placereri provocate de acesti indivizi….

    • De acord doar că cu Depanero nu au educat încă nimic în piață. Cel mult i-au făcut pe alții să ofere servicii mai bune și să folosească asta ca pe un avantaj (ca în cazul tău că te-ai dus la Flanco).

    • Salutare, dar și Depanero face parte tot din grupul de firme a Emag-ului, de aceea trag sa castige tot ei.
      Cristi, ai cumparat pana la urma de la Flanco, care face parte tot din grupul de firme al Emag-ului. Daca cumparai garantie extinsă de la Flanco, tot de Depanero dădeai.

    • Ai fii dezamagit sa stii ca si Flanco trimit produsele tot la Depanero :)) Lucrez acolo, stiu foarte bine.

  2. Razvan, te apreciez mult, dar legat de legea aia cu 30 de zile, e o legestupida si eronata. Daca respectivul magazin a terminat stocul si apare produsul la vanzare cu pretul de baza, fara reducere si dupa o saptamana are din nou reducere, care e problema? Si ca sa nu uit, fix la fel a fost s pe site-ul tau cu camere DVR. 🙂 Am facut si printscreen, anul trecut, ti-am trimis, dar nu ai raspuns. 🙂 O zi frumoasa sa ai!

    • Chiar sunt curios de screenshot pentru ca eu nu-mi amintesc sa fi facut asa ceva. Si nu am niciun mail de la aceasta adresa de mail.

      Si este exact ce spuneam. „Este o lege stupida si eronata” dar este o lege in vigoare.

    • Vrem o țară ca afară dar nu respectăm legile pentru că sunt „stupide și eronate”.

  3. Bune observatii, insa nu sunt intru totul de acord. 🙂
    Oferirea transportului gratuit pentru comenzile online, peste un anumit prag valoric, nu a dus la scaderea preturilor pentru serviciile aferente de curierat si implicit a calitatii acestora. Ci numarul foarte mare de transportatori din piata a dus la asta si mai ales modul cum acestia stiu sa-si vanda serviciile.
    Apoi, transportul gratuit a depasit de mult timp, cred, nivelul de strategie de marketing. A ajuns serviciu parte din operational, cu costuri deduse din marja de profit.
    Nivelul comenzii minime la care se acorda transport gratuit este intr-adevar o problema.
    Referitor la reducerile aproape permanente zic doar atat: – stocurile consuma, trebuie rulate. Rulajul creeaza beneficii tuturor in cele din urma (clientul cumpara mai ieftin, producatorul are de lucru pentru angajati, comerciantii reusesc sa faca roata sa se invarta).
    FOMO isi pierde efectul in momentul in care nu exista cu adevarat un best deal.

  4. știi și tu că nu există ordine și predictibilitate in ecommerce încă, de aia e așa de mult haos. în 3-5 ani lucrurile se vor așeza.

  5. De cutiile din carton de care fac exces nu zici nimic? Daca faci o comanda cu 5 produse, toate vine ambalate individual intr-o cutie frumoasa marca emag. Cati dintre cei care primesc le recicleaza?

  6. La ultima comandă eMAG cu transport prin curier am așteptat să vină curierul, care, într-un târziu, a apărut cu 7 colete de la o singură comandă. De când cu parteneriatul cu Poșta Română, aleg poșta ori de câte ori se poate.

  7. 3 produse din marketplace, 3 taxe se transport. Ma lasi?!

  8. In ceea ce priveste preturile din Black Friday, nu cred ca este de vina comerciantul. Atata timp sunt enorm de multi cumparatori, inseamna ca sunt tot atatia care prefera aceasta „pacaleala”. Eu nu cred ca este prost cel care cere, ci cel care da. Si sa fim seriosi, daca ai avea posibilitatea sa vinzi un produs cu 5 ron sau cu 10 ron, ca afacerist ce ai alege? Pana la urma consumatorul ar trebui sa decida in piata. E simplu, nu cumpara nimeni, scazi pretul sau inchizi. Atata timp cat exista cerere, ca afacerist, de ce ti-ai minimaliza singur profitul?

  9. „Ofertele reduse” de la noi sunt preturi obisnuite in Europa occidentala si doar ca au o retea logistica nu explica discrepanta avand in vedere salariile de acolo.
    De ceva vreme Emag-ul are propria firma de transport Sameday.Se misca muuuuuuuuult mai greu decat curierii obisnuiti si atat de blamati si nu ma refer la cazuri speciale cu perioade de promotii.Curierul propriu de la Emag a ajuns dupa 3 zile de cand am primit instiintarea prin sms ca vine si doar pentru ca am sunat sa ma interesez eu.Probabil omul raporta constiincios ca nu am fost la adresa ceea ce era bineinteles fals.

  10. Am comandat un joc FIFA17 pentru PS4 in data de 12 Iulie si inca nu a fost livrat, pe Motiv ca ei lucreaze cu alt partener si anume Ventum. Am primit email de la Ventum cum ca pe data de 20.07, maxim 23.07 va fi livrat si astazi este 27.07 si nimeni nu stie ce sa imi spuna despre colet. Brusc nu mi-au mai aparut date despre statusul coletului in ultimele zile. Astazi am sunat iarasi si am primit un numar de la Cargus si acolo spune ca e „spre destinatar”.
    Foarte urat din partea lor sa se poarte asa si de fiecare data cand am sunat (international), mi s-a spus alta poveste despre livrare. Nu inteleg ce ii costa sa spuna adevarul? Oamenii aia chiar sunt platiti pe nervii nostri? Adica se calculeaza cate ore stau la Telefon si mint clientii ?? Daca ar fi fost un colet normal nu ar fi fost problema, dar a fost cadou pentru copil. Chiar atata nesimtire sa ne puna sa ne mintim copiii !!!!??’ Strigator la cer! Nu o sa mai cumpar niciodata nimic de la ei si sfatuiesc pe toata lumea sa NU mai compere nimic de pe EMAG sau de la parteneri! Am solicitat pagube si mi-au oferit un Voucher de 20RON, ce sa fac cu el din moment ce transportul costa atata??!!!
    Sunt curioasa daca livreaza astazi cum au spus! Si eu am convorbirile si emailurile de la ei nici o problema .. si o sa le trimit sa imi achite factura la Telefon!!! Stiu ca nu o sa o faca, dar ar trebui sa faca ceva, sa ofere ceva in plus pentru atata deranj, nervi, minciuni si timp pierdut aiurea!

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

Politica de confidențialitate. În cazul în care vei bifa opțiunile de mai jos poți oricând să te dezabonezi prin butonul "dezabonare" din fiecare mesaj sau scriindu-ne la contact@razvanbb.ro.