Nu, nu le contest munca depusă și rezultatele. Îi admir pentru ceea ce au realizat și pentru faptul că au schimbat fața comerțului online din România.

Problema taman aici apare. Au ajuns în poziția în care dictează „moda” în comerțul online, educă consumatorul cu anumite practici și modelează piața. Piață în care vor trăi și ei în continuare.

Așa cum au reușit să ducă comerțul online pe noi culmi prin creșterea încrederii consumatorilor în comenzile de la distanță așa orice decizie a lor de marketing poate să dărâme tot ce au construit.

Activând în aria asta a comerțului online, am câteva probleme de pus pe tablă.

Tranportul gratuit

O mișcare de marketing foarte bună. Ai produsul la tine acasă fără costuri suplimentare. Practic e ca și cum l-ai lua de la raft fără să te deplasezi. O treabă foarte tare.

Doar că și transportul ăsta la domiciliu implică niște costuri, niște resurse și niște oameni. Nu e chiar gratis. OK, aloci un buget de marketing dar până când. Toată povestea asta a dus  la o negociere la sânge cu Fan Courier-ul și la scăderea prețului livrărilor. Și asta desigur se transpune în servicii din ce în ce mai slabe la nivel de curierat prin alocarea de resurse puține și prin salarii mici. Și în treaba asta au fost atrase și alte companiii de curierat care au ajuns să ofere servicii din ce în ce mai slabe, să piardă colete și să se confrunte cu o lipsă acută de personal.

Și iată cum o mișcare mișto de marketing s-a transformat într-o reducere a calității serviciilor de livrare la domiciliu și o scădere a încrederii consumatorilor în comerțul online. Bine, parcă în ultima vreme s-a ma i remediat dar a fost o perioadă anii trecuți în care îți era frică să comanzi ceva online că nu știai dacă ajunge, dacă ajunge întreg și dacă cineva te despăgubește pentru asta. Lumea nu mai plătea cu cardul de teama de a nu pierde banii. Plata la livrare este încă sfântă în România.

Sfântul Black Friday

Foarte mișto. Au dat lovitura în primul an (atenție! glumă! 🙂 ). Chiar au dat lovitura și au schimbat din nou fața comerțului online în România. Bine, între timp, alte site-uri de comerț online au dus în derizoriu treaba asta și au transformat orice promoție în Black Friday.

Ulterior fenomenul s-a transformat într-o campanie de reduceri în mare parte fictive doar așa că avem o sărbătoare aproape religioasă.

Rezultatul? O lună pe an, înainte de Black Friday, vânzările scad pentru că toată lumea așteaptă o minune de sfântul Black Friday.

Reducerea care trebuie aplicată la cel mai mic preț din ultimele 30 de zile

Există o lege pe tema asta pe care n-o respectă aproape nimeni. Reducerea pe care o oferi și pe care o afișezi trebuie să fie aplicată la cel mai mic preț al produsului din ultimele 30 de zile. Dar nu, la noi apar produse pe site direct reduse de la un preț inexistent până în acel moment („preț de lansare”) sau reduceri fictive de la un preț de retail care nu are nicio legătură cu cel mai mic preț afișat a produsului din ultimele 30 de zile.

Când îi întreb de ce fac asta îmi răspund că și eMAG-ul face la fel și că e o lege care ar trebui schimbată că altfel în România nu ai putea vinde. Da, de acord, ai nevoie de reduceri dar de reduceri reale nu de o păcălire a consumatorului cu niște reduceri fictive.

Și aia cu faptul că nu respecți legea pentru că e greșită și ar trebui schimbată mi se pare un sistem foarte periculos. Și mie mi se pare absurd să plătești acum bani la stat pentru că nu ajută cu nimic România și că ar trebui schimbată această lege dar până se rezolvă o să respect că e în vigoare în acest moment.

Și iată cum o practică ilegală se extinde în mare parte din comerțul online românesc.

Marketplace

Iar o mișcare genială. Avem o bază mare de clienți și tone de trafic. Ce facem cu ele? Hai să le vindem la alte magazine online. Le luăm un procent per tranzacție și toată lumea e mulțumită. One place stop pentru clienți pe modelul Amazon.

Doar că Marketplace-ul a ajuns implicit să promoveze tot felul de magazine online obscure care oferă produse și servicii de slabă calitate fără să ofere posibilitatea consumatorului de a da feedback pentru comenzile anulate pentru că produsul nu putea fi livrat de „partenenerul eMAG” deși era afișat ca fiind în stoc.

Rezultatul? Scăderea încrederii în comerțul online… din nou.

Homepage-ul transformat într-un catalog de reduceri

De la începutul acestui an, cred că eMAG-ul are cel puțin o campanie de acest gen pe săptămână. Nu mai poți intra să cauți ceva de cumpărat pe site-ul lor fără să te lovești de marele catalogo-banner-reduceri-nemaipomenite-campanii-nemaivazute.

Această practică va duce campaniile și magazinele online în derizoriu. Vom duce teleshoping-ul la un nou nivel. Vom avea niște cataloage cu mega reduceri în loc de magazine online „prin care să te plimbi”, să citești despre produse, să analizezi feedback-ul și să iei decizia de cumpărare în urma unui scurt studiu.

Magazinele online vor avea o singură strategie de vânzare: FOMO (Fear Of Missing Out). Ne vom baza doar pe teama de a nu pierde reducerile. De a nu rata afacerea secolului. De a nu fi fraieriți mai târziu.

Concluzie

Cam asta este povestea. Am vrut să atrag atenția că o poziție dominantă într-o piață atrage după sine și o mare responsabilitate. Orice mișcare, orice inițaitivă, orice tactică este copiată automat de mare parte dintre jucători și ajungi să educi o piață în care vei trăi și de acum înainte alături de toți cei care te urmează. Și educația poate să fie și în sensul nasol.

Departamentul de marketing eMAG are o responsabilitate extinsă și la acest nivel dincolo de creșterea vânzărilor. Orice acțiune a lor, orice persistență într-o anumită direcție, orice tactică are un rol important în educarea unei piețe și așa la limită din punct de vedere încredere în comerțul online.



Ce mai cauta lumea pe google (lista generata automat):
  • https://razvanbb ro/emag-ultima-vreme/