Cine mă cunoaște știe că în cazul în care mergem undeva… eu conduc! Sunt cel mai mare fan în viață al șofatului. 🙂

Din viața mea de șofer m-am gândit să împărtășesc câteva sfaturi practice dincolo de reguli, legi și alte standarde.

Le listez la întâmplare așa cum îmi vin în minte acum:

  • În cazul în care în față vă apare o coloană de mașini oprite, frânați din timp și lăsați spațiu suficient de degajare în cazul în care vine un papagal din spate și nu are timp să frâneze. Aveți un exemplu aici cu ce am pățit eu.
  • Fiți mai atenți când vedeți un șofer agitat și nervos. Sigur va face ceva neașteptat. Poate chiar un accident.
  • În cazul în care vă iese cineva în cale de pe o străduță laterală sau într-o intersecție și nu mai puteți evita impactul, încercați să-l loviți în partea din spate. În față este motorul și impactul va fi nasol pentru voi. Dacă-l loviți în spate aveți toate șansele să-i rotiți mașina și impactul să fie mai suportabil pentru voi. Bine, asta dacă nu are cărămizi în portbagaj sau mașina respectivă nu e un Ferrari cu motorul pe spate. 🙂
  • Evitați prima zi de ploaie sau ninsoare după o perioadă lungă de asfalt uscat. Lumea uită că aderența scade și în capul lor distanța de frânare este cea de cu o zi înainte. Aveți mari șanse să fiți loviți de un papagal preocupat să vorbească la telefon și pentru care mașina nu mai are niciun secret.
  • Evitați cât puteți mașinile ale căror șoferi vorbesc la telefon. Ei sunt focusați în altă direcție, ce reduceri sunt la Zara sau cine știe ce contract important de pixuri colorate. Îi puteți observa după stilul haotic de a schimba vitezele și de a lua curbele în mai mulți pași pentru că tot plimbă mâna liberă între volan, schimbător, agendă și șaorma de pe scaunul din dreapta.
  • Purtați centura de siguranță și ca pasager (indiferent de poziția în mașină). Oricâtă încredere ați avea în șofer, există alți o mie de papagali în jurul vostru care se joacă pe același asfalt cu voi.
  • În cazul în care vi se blochează roțile în timpul frânării, nu luați maxim de volan într-o direcție pentru că atunci când vă veți recăpăta aderența veți vira brusc în acea direcție unde vă poate aștepta un pom sau altă mașină de pe contrasens. Valabil pentru carosabil ud, acvaplanare, zone de ghețuș etc. În pasaj la Lujerului am fost lovit astfel de un puști care m-a depășit (peste linie continuă) pentru că mergeam bătrânește pe banda 1 și a dat de o porțiune de gheață pe la mijlocului pasajului și a început să derapeze și a tras maxim de volan dreapta și derapa în continuare și când a dat brusc de assfalt a dat brusc și de mine care mergeam în continuare pe banda 1. Varză mi-a făcut mașina.
  • Pe autostradă, când mergeți pe banda a doua, uitați-vă la cei de pe banda 1 dacă nu cumva au tendința să se apropie de banda 2. Este un semn că vor intra brusc pe banda 2 fără să se asigure. De ce? Pentru că acum 1 minut când s-au uitat ei în oglinzi nu venea nimeni pe banda 2.
  • Când mergeți la drum lung, conștientizați în permanență ce este pe marginea drumului. Instinctiv, în cazul în care vine unul de pe contrasens sau frânează altul brusc în față, veți ști cum să-l evitați ieșind pe banda de urgență sau pe arătură.
  • Noaptea urmăriți luminile autoturismelor din fața voastră chiar dacă sunt la 1 km distanță. Dacă cumva luminițele alea mici sunt întrerupte pentru o milisecundă înseamnă că e ceva pe șosea între voi și ei… un cal, un bețiv, un biciclist sau un pieton rătăcit care joacă miuța pe linia dublă continuă.
  • Nu ignorați bălegarul proaspăt, după curbă sigur e o căruță. Eu am pățit-o de două ori prin peregrinările mele prin țară și tot de două ori m-a salvat balega aburindă.
  • Folosiți în curbe și frâna de motor. Știu că știți teoria dar pentru început veți simți o siguranță crescută în abordarea virajelor. Multă lume ia curba cu ambreiajul la fund și lasă mașina să curgă. Chestia aia cu să nu accelerați în curbă nu asta înseamnă. Înseamnă să menținem viteza constantă chiar folosind accelerația. Vă asigurați astfel și o ieșire lină din curbă.
  • Când frânați brusc, uitați-vă și dacă vine cineva din spate. Există toate șansele ca cel din spate să lingă o înghețată și să închidă ochii tulburat de plăcerea gustului doar pentru trei milisecunde. Acum câțiva ani, cineva în fața mea a frânat brusc pentru că o siameza s-a hotărât că-i place de bordura de pe partea cealaltă a drumului, eu m-am uitat în retrovizoare, am văzut că domnul din spate savura un cornet și l-am ocolit prin dreapta pe cel din fața mea. Rezultatul? Cel din spatele meu i-a făcut fundul ferfeniță celui din fața mea.
  • Când vă urcați într-o mașină nouă, vedeți cum frânează (frânați brusc undeva unde aveți spațiu) și cam care este ținuta de drum (viraje stânga-drepata de preferat fără pasageri în mașină 🙂 ). Sunt diferențe mari de la o mașină la alta de cât de mult trebuie să apeși pedala de frână și de cât de moi sunt amortizoarele.

Cam atât pentru astăzi. Mă gândesc să revin și cu altele despre condusul sportiv și cu chestiuni de genul cum să redresăm mașina în situații extreme.



Ce mai cauta lumea pe google (lista generata automat):
  • nu sunt sigura conduc