Plăcerea de a conduce

23 - uite că lumea apreciază acest articol. Zi-mi și tu dacă ți-a plăcut.

Cine mă cunoaște știe că în cazul în care mergem undeva… eu conduc! Sunt cel mai mare fan în viață al șofatului. 🙂

Din viața mea de șofer m-am gândit să împărtășesc câteva sfaturi practice dincolo de reguli, legi și alte standarde.

Le listez la întâmplare așa cum îmi vin în minte acum:

  • În cazul în care în față vă apare o coloană de mașini oprite, frânați din timp și lăsați spațiu suficient de degajare în cazul în care vine un papagal din spate și nu are timp să frâneze. Aveți un exemplu aici cu ce am pățit eu.
  • Fiți mai atenți când vedeți un șofer agitat și nervos. Sigur va face ceva neașteptat. Poate chiar un accident.
  • În cazul în care vă iese cineva în cale de pe o străduță laterală sau într-o intersecție și nu mai puteți evita impactul, încercați să-l loviți în partea din spate. În față este motorul și impactul va fi nasol pentru voi. Dacă-l loviți în spate aveți toate șansele să-i rotiți mașina și impactul să fie mai suportabil pentru voi. Bine, asta dacă nu are cărămizi în portbagaj sau mașina respectivă nu e un Ferrari cu motorul pe spate. 🙂
  • Evitați prima zi de ploaie sau ninsoare după o perioadă lungă de asfalt uscat. Lumea uită că aderența scade și în capul lor distanța de frânare este cea de cu o zi înainte. Aveți mari șanse să fiți loviți de un papagal preocupat să vorbească la telefon și pentru care mașina nu mai are niciun secret.
  • Evitați cât puteți mașinile ale căror șoferi vorbesc la telefon. Ei sunt focusați în altă direcție, ce reduceri sunt la Zara sau cine știe ce contract important de pixuri colorate. Îi puteți observa după stilul haotic de a schimba vitezele și de a lua curbele în mai mulți pași pentru că tot plimbă mâna liberă între volan, schimbător, agendă și șaorma de pe scaunul din dreapta.
  • Purtați centura de siguranță și ca pasager (indiferent de poziția în mașină). Oricâtă încredere ați avea în șofer, există alți o mie de papagali în jurul vostru care se joacă pe același asfalt cu voi.
  • În cazul în care vi se blochează roțile în timpul frânării, nu luați maxim de volan într-o direcție pentru că atunci când vă veți recăpăta aderența veți vira brusc în acea direcție unde vă poate aștepta un pom sau altă mașină de pe contrasens. Valabil pentru carosabil ud, acvaplanare, zone de ghețuș etc. În pasaj la Lujerului am fost lovit astfel de un puști care m-a depășit (peste linie continuă) pentru că mergeam bătrânește pe banda 1 și a dat de o porțiune de gheață pe la mijlocului pasajului și a început să derapeze și a tras maxim de volan dreapta și derapa în continuare și când a dat brusc de assfalt a dat brusc și de mine care mergeam în continuare pe banda 1. Varză mi-a făcut mașina.
  • Pe autostradă, când mergeți pe banda a doua, uitați-vă la cei de pe banda 1 dacă nu cumva au tendința să se apropie de banda 2. Este un semn că vor intra brusc pe banda 2 fără să se asigure. De ce? Pentru că acum 1 minut când s-au uitat ei în oglinzi nu venea nimeni pe banda 2.
  • Când mergeți la drum lung, conștientizați în permanență ce este pe marginea drumului. Instinctiv, în cazul în care vine unul de pe contrasens sau frânează altul brusc în față, veți ști cum să-l evitați ieșind pe banda de urgență sau pe arătură.
  • Noaptea urmăriți luminile autoturismelor din fața voastră chiar dacă sunt la 1 km distanță. Dacă cumva luminițele alea mici sunt întrerupte pentru o milisecundă înseamnă că e ceva pe șosea între voi și ei… un cal, un bețiv, un biciclist sau un pieton rătăcit care joacă miuța pe linia dublă continuă.
  • Nu ignorați bălegarul proaspăt, după curbă sigur e o căruță. Eu am pățit-o de două ori prin peregrinările mele prin țară și tot de două ori m-a salvat balega aburindă.
  • Folosiți în curbe și frâna de motor. Știu că știți teoria dar pentru început veți simți o siguranță crescută în abordarea virajelor. Multă lume ia curba cu ambreiajul la fund și lasă mașina să curgă. Chestia aia cu să nu accelerați în curbă nu asta înseamnă. Înseamnă să menținem viteza constantă chiar folosind accelerația. Vă asigurați astfel și o ieșire lină din curbă.
  • Când frânați brusc, uitați-vă și dacă vine cineva din spate. Există toate șansele ca cel din spate să lingă o înghețată și să închidă ochii tulburat de plăcerea gustului doar pentru trei milisecunde. Acum câțiva ani, cineva în fața mea a frânat brusc pentru că o siameza s-a hotărât că-i place de bordura de pe partea cealaltă a drumului, eu m-am uitat în retrovizoare, am văzut că domnul din spate savura un cornet și l-am ocolit prin dreapta pe cel din fața mea. Rezultatul? Cel din spatele meu i-a făcut fundul ferfeniță celui din fața mea.
  • Când vă urcați într-o mașină nouă, vedeți cum frânează (frânați brusc undeva unde aveți spațiu) și cam care este ținuta de drum (viraje stânga-drepata de preferat fără pasageri în mașină 🙂 ). Sunt diferențe mari de la o mașină la alta de cât de mult trebuie să apeși pedala de frână și de cât de moi sunt amortizoarele.

Cam atât pentru astăzi. Mă gândesc să revin și cu altele despre condusul sportiv și cu chestiuni de genul cum să redresăm mașina în situații extreme.



Ce mai cauta lumea (lista generata automat):
  • cum trebuie sa conduci in coloana?
Fii la curent cu ultimele articole! Descarcă aplicația RazvanBB!
  • Google Play
  • App Store

38 comentarii

  1. Razvan, iti multumesc frumos pentru ponturile 9,10 si 11, sunt chestii la care nu prea m-am gandit pana acum (sau m-am gandit dar nu prea le fac), nu se stie cand ma vor ajuta. Cheers!

  2. Daca le numerotai de la inceput numai numaram acum. Presimt ca multi or sa faca la fel :)).
    Ar trebui bagat la cap de catre unii. Multe de aici ii pot scoate din rahat.

  3. Cand in fata ta un tir depaseste, intotdeauna dupa el vei avea si tu loc, chiar si cu 0 vizibilitate

  4. Hai ma ca nu ne-a facut chiar praf pustiul ala la Lujerului… Dar si-acum imi pare un pic rau ca n-am avut cum sa ies din masina sa-l strang de gat
    Aprop de incercat franele – in cazul primei experiente cu cutia de viteze automata, se pune ca le-ai incercat?

    • Eu n-am avut probleme in cazul primei experiente cu cutia automata dar un fost coleg m-a dat cu capul de parbriz cand m-a rugat sa-l las sa conduca si el cu automata putin. 🙂

    • Si pustiul ne-a impins in parapetul din dreapta si toata partea dreapta era muci si pe stanga eram loviti de el. Nu mai tii minte la politie? Cand zicea politistul ca masina lui n-are nimic si a noastra e varza? 🙂

  5. La partea cu condusul preventiv si redresatul masinii ar merge si niste video. 😀

  6. Foarte intuitive si inteligibile sfaturile…asteptam subiecte mai multe de tipul acesta cu si despre condus 🙂

  7. un gest absolut civic cu articolul asta

  8. Vai sa-mi trag palme ce l-ai evitat pe ala cu duba!!! Conduita preventiva scrie peste tot pe tine!

  9. eu de cand am vazut acest video al tau(http://www.trafictube.ro/du-te-maaa-acasaaa/) ma uit si in oglinda din dreapta cand plec de pe loc, in orice situatie. cred ca trebuia sa zici ceva si de oglinzi in articol…doar o sugestie

  10. Articol foarte bun. Astept(am) si celelalte parti (continuarea acestuia, condus sportiz, etc.)

  11. cand ai de pus o frana brusca nu cred ca mai ai timp sa te gandesti la cel din spate. daca nu e atent sa plateasca. daca ai sansa sa poti sa te dai la o parte, cum ai facut tu, e norocul tau, daca nu, ghinionul e ca ai de umblat dupa asiguratorul aluia. daca iti apae un caine, pisica sau un animal in fata ce preferi? sa platesti bara din fata sau sa iti faci bara din spate pe banii fraierului care nu e atent?

  12. Inca un sfat : sa te uiti ( des ) in retrovizore sa stii pe cine ai in spate. Multi soferi nu fac asta si ii poti vedea cel mai bine iarna cand au luneta plina de zapada.

  13. inainte de trafic era si placerea asta

  14. Buna. Pe site-ul Autovit.ro am inceput o noua serie de articole “Retrospectiva blogosferei despre auto”. Am ales si acest post pentru a-l mentiona. Multumim 🙂 http://blog.autovit.ro/2012/10/retrospectiva-blogosferei-auto-ep-4/

  15. Atentie la volan!Eu am patit-o din vina altui sofer si de atunci sunt atent si pentru mine si pentru altii!

  16. Răzvan, fan al șofatului mai mare ca mine nu ești…cel mai probabil suntem la egalitate.
    Ai 100% dreptate cu articolul și mai sunt multe detalii de care trebuie sa se țină cont.
    Câte amintiri și întâmplări am strâns în doar 11 ani…

    • Pai baga mare. Chiar ma gandeam sa fac o versiune actualizata. Articolul asta este din 2012.

    • Stiu ca articolul e mai vechi (am ajuns aici cautand ceva sfaturi pe care sa i le transmit unei prietene pe care incerc sa o determin sa se re-apuce de condus – are carnet dar nu a condus de 10 ani), dar nu m-am putut abtine sa nu pretind ca eu sunt cel mai mare fan al șofatului … 😉
      La orice petrecere/gratar/event, etc prefer sa iau cheile decat sa beau alcool. Dati-mi timp si „fuel” si conduc pana se termina drumurile…

      Apropo de cautarea mea, aveti ceva sfaturi pentru o soferita care practic e incepatoare? Incerc sa lucrez la nivel de mentalitate/atitudine, pentru ca de acolo pleaca dorinta de a invata si a repeta. Am avantajul ca ea isi doreste sa conduca, din nevoia de independenta fata de taxiuri si transport in comun.

      Am pus un fel de pariu cu sotul ei ca o (re)invat sa conduca, pentru ca el nu a reusit in cativa ani – va dati seama ca mai mult se certau in masina decat invatau… eu sunt mai calm si nu sunt din familie.

  17. La ultimul punct nu recomand sa incercati sa faceti cand treceti de la o masina cu cutie manuala la una cu cutie automata. Era sa dau cu capul de volan de cateva ori prin USA deoarece eram obisnuit cu frana masinii mele si cel putin toate masinile automate cu care am mers au frana super fin reglata si la orice apasare fie ea si super scurta o sa franeze destul de tare.

    Poate doar am avut eu ghinionul si am nimerit numai masini cu frana cu cursa super lunga (VW Jetta SE 2.0 Benzina A\T si un Hyundai Elantra 2.0 A\T 2014)

  18. Ai scris articole despre condusul sportiv si in conditii extreme? Nu reusesc sa dau de ele. 🙁
    Foarte bune tips & tricks.

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.