Da, e un pic stresant să te plimbi cu o mașină electrică, cel puțin în aceste momente de cumpănă când infrastructura de rețea de încărcare nu este cel mai dezvoltat lucru din România și nu plouă în fiecare zi cu încărcătoare rapide la colțuri de stradă.

Ca posesor de mașină electrică de oraș (BMW i3s) îmi doresc maxim să transfer plăcerea asta a condusului electric, fără pistoane care să vibreze mașina cu exploziile lor mărunte, dincolo de limitele orașului alături de toată familia. Mi-aș dori maxim să am o mașină electrică pe care s-o târâi prin țară și prin lume alături de soție și doi copii și bagaje care să ne susțină această mini-aventură.

Am testat ieri un BMW iX3

Și nu mi-a părut rău. Am mers pe un traseu printr-o zonă unde încărcătoarele electrice nu-s chiar o prioritate în marea schemă a lucrurilor.

Și? Ți-au ajuns bateriile sau ai chemat un generator pe benzină?

După cum spuneam în titlu, a fost cea mai relaxantă excursie cu o mașină electrică. Nu am avut deloc stresul bateriei descărcate. Bine, am avut inițial când i-am povestit lui Șeremet ce traseu aș vrea să fac și care mi-a spus, alături de o privire ușor încruntată în întunecimea garajului subteran, că „s-ar putea să-ți ajungă”. 🙂

Așa că am selectat poziția „eco pro”, am pus maneta schimbătorului pe poziția B (care activează toate sistemele de recuperare a energiei) și am pornit cu emoții la drum.

După primi 20 de kilometri de mers cu grijă șu suflând ușor în pedala de accelerație ca să nu se miște prea mult, am realizat că autonomia începe să crească și am prins curaj. Am început să merg relaxat, așa cum merg la drum când sunt alături de familie: nici încet, dar nici sportiv cu scârțâit de roți în curbe. Normal, firesc, natural, fără să stau cu nasul în capacitatea bateriei. Și surpriză! În continuare cifrele arătau bine și după 60 de km (în sensul de kilometri parcurși + autonomie estimată > lungimea totală a traseului).

Din acest punct de vedere satisfacția a fost maximă. Am ajuns înapoi seara acasă după ce am parcurs 285,8 km cu un range disponibil de încă 66 km. Lejer, lejer. Deci un total de 350 km no stress.

Nu cred că mi-ar fi ajuns în schimb dacă foloseam un traseu mai lung care includea și autostradă. Totalul ar fi fost de 340 km, iar consumul la 130 km/h este semnificativ mai mare.

Și? Eco pro-ul ăsta nu a fost nasol la drum lung?

Deloc. Pe traseu temperatura a variat între 3 și 8 grade celsius. Temperatura de afară, zic. În interior nu am simțit urmă de frig, nu mi s-au aburit geamurile și nu am avut niciun pic de disconfort. Faptul că acest mod de economie limitează un pic sistemul de climatizare pentru a consuma mai puțin nu a afectat deloc experiența în interior.

Și nici accelerația nu a fost mai prejos. Inițial, am avut tendința să mut pe modul sport când mă pregăteam să fac o depășire dar m-am liniștit repede. Puterea electrică furnizată instant la roți aruncă mașina ca o rachetă chiar și în acest mod eco pro. Serios, depășeam tiruri de parcă ar fi fost dacii 1300 (și ca lungime și ca viteză).

E comodă la drum lung?

Titlul acestui articol acoperă acest capitol pe scurt. La cât e de grea (2,2 tone) este incredibil de comodă și agilă. Frâna aia cu regenerare este mult mai agresivă decât cea de pe i3s-ul meu și ajung în timp să o controlezi dintr-o pedală (fără a folosi frâna) incredibil de bine. Am folosit foarte rar pedala de frână, doar în câteva cazuri urgente de șoferi papagali cu figuri și pene colorate (că nu pot să le spun altfel).

Tot comparând cu i3s-ul meu, amortizoarele sunt comod și nu simți realitatea drumurilor românești așa cum au fost ele gândite și întreținute de guvernanții noștri. Am testat-o și pe piatră cubică acolo unde de obicei în electrica mea îmi scutur rinichii de praf. În afară de zgomotul specific unor bolovani întinși pe drum nu am simțit vreun disconfort fizic.

Stabilitatea în curbe este iar ceva senzațional. Ca la orice mașină electrică, centrul de greutate foarte jos dat de poziționarea bateriilor asigură o stabilitate incredibilă în curbe. Este foarte greu să derapezi sau să te răstorni cu acest SUV (sau SAV de fapt – Sports Activity Vehicle). Am avut câteva serpentine pe drum pe care le-am luat la o viteză la care nu aveam curajul să le iau cu cealaltă mașină de familie a noastră (BMW seria 3 GT). A fost momentul în care am înțeles de ce aveam pe bord posibilitatea să afișez G-urile laterale. 🙂

Ceva sisteme automate?

Multe! Foarte multe și din viitor. Un pic chiar m-am și speriat. Adică prima oară când eu lăsam mașina să curgă către stânga ca să văd dacă pot depăși și mi-a corectat traiectoria pentru că era sistemul activ am avut un gol maxim în stomac. M-a adus înapoi pe bandă crezând că n-am observat…

Da, are un fel de sistem de asistență îi zic ei. Am testat. Am pus pe 90 km/h și am lăsat mașina să conducă. Și da, a reușit să facă asta cu brio și pe drumurile din România. A fost momentul în care am realizat că nu mai am de strunit un monstru mecanic ci sunt la bordul unei inteligențe artificiale.

Știe să se „agațe” de mașina din față. Foarte miște pentru mersul în coloană. Știe să-ți afișeze mașina de sus când parchezi, să o vezi așa ca în GTA cu tot cu peisajul din jur. Știe să o țină între benzi și știe să frâneze de urgență dacă constată că te urci pe un biciclist sau ceva.

Și face ca un pom de crăciun și piuie din toți rărunchii dacă nu ai mâinile pe volan când pornește pilotul auto… sistemul de asistență la condus, pardon. 🙂

Cât durează încărcarea acasă după ce te-ntorci din drumul tău lung?

Cam atât durează:

Aproape 24 de ore de la 66 km la 319 km range (100%) la priza normală de casă de 220V.

Dar dacă nu ai un drum lung a doua zi și doar te plimbi prin oraș, nu-i musai să fie 100% a doua zi dimineața. Cred că te descurci și cu un 50% a doua zi pentru mers la birou și alte cumpărături prin oraș.

Aici e dezbaterea mare. Dacă pui baterii mari pe mașini, timpul de încărcare de până la 100% este din ce în ce mai mare și cumva este inutil.

Ce am eu aici ca și contraargument este că rareori ai nevoie de range mare și nu e nevoie să descarci bateria până la 0% sau să o încarci 100% de fiecare dată. O folosești ca pe o mașină cu range mic încărcată la priza din curte și dacă ai nevoie să pleci în Thassos știi că ajungi la destinație cu „un plin” și o încarci acolo trei zile cât stai cu ochii în soare și ai grijă de frigiderul grecului tău favorit cu care te-ai împrietenit.

Sport ai încercat?

Am încercat, desigur. După ce am ajuns acasă și am văzut că mai am kilometri la dispoziție, desigur. Dar am încercat accelerația pe drumul dintre casă și punctul de predare. Și nu mi-a părut rău. 🙂

Accelerația combinată cu un sistem mișto de sunet care are implementate niște zgomote de fundal sincronizate cu viteza ta duc la o senzație foarte mișto. Se aude așa un sunet de navetă spațială foarte din viitor așa, parcă reflectat de un tunel larg și invizibil prin care tu te dai cu mașina. Eu inițial am zis: stai să vezi că au băgat zgomot de motor V8 ca să ai senzații tari pe motor electric. Acest lucru ar fi deranjat teribil fanul propulsie electrică din mine. Dar, nu acest BMW IconicSounds Electric – sunet creat în colaborare cu faimosul Hans Zimmer completează experiența într-un mod elegant, nederanjat, ba chiar te încarcă de adrenalină.

Și da, știe fata să accelereze. Face 6,8 secunde până la sută.

Dimensiuni?

Aici nu e mare lucru de spus. E un pic mai mare decât clasicul X3. Pentru o familie cum suntem noi, cu doi copii și bagaje multe în concediu, este foarte generoasă ca spațiul.

Bine, mi-am zis stai să vezi că poate are portbagaj și în față așa cum are i3s-ul și să vezi ce de lucruri gonflabile ne luăm cu noi. Dar nu. Am fost păcălit. Nu se poate pune nimic sub capotă în afară de lichid de parbriz.

Îți cumperi?

Mi-aș dori foarte mult o mașină electrică pe care s-o folosesc în concediu. În acest moment avem i3s-ul de oraș și un BMW seria 3 GT pe benzină pentru plecat în vacanțe sau excursii prin țară.

Da, știu, eram subarist și dețineam un Impreza STI de 300 de cai. Consumam benzină la micul dejun, prânz și cină. Da, tot eu sunt dar în varianta electrică. 🙂

Revenind, caut o mașină electrică mare, cu range-ul bun în care să-mi plib familia în lume. Poate că m-ar satisface dacă aș avea o infrastructură. Visul meu este să ajung în Thassos cu o mașină electrică dar mă oprește lipsa acută de încărcătoare repide de pe drum. Bine, aș putea să-mi cumpăr o Tesla din aia de 1100 de cai Plaid+ Model S care cică are range-ul de vreo 520 de mile (vreo 836 km) și mi-ar ajunge. Bine, și costă 150.000 USD. Poate când m-o plăti emag-ul să tac și să nu mai zic de ei. Vedem. 🙂

Oricum, dacă ne-am cumpăra un iX3 am renunța la i3s că e absurd să avem două mașini electrice. Dar parcă la cât e de mișto i3s-ul de oraș, să-l dau pe un iX3 pe care aș putea să-l folosesc cândva în viitor dacă infrastructura de încărcare va fi bine pusă la punct în România, Grecia și Bulgaria, parcă nu îmi vine să fac acest pariu în acest moment.

Salivez după un iX3, mai ales după ce la-m condus o zi întreagă și m-am întors la i3s.

Încă ne mai gândim. Mi-a plăcut foarte mult, recunosc.

Alte date interesante

Pentru un review tehnic făcut de profesioniști, vă recomand maxim să urmăriți Autocritica. Este the proiectul lui Mircea Meșter lansat ieri. Eu mă axez mai mult pe partea utilă și pe plăcerea de a conduce mașinile. Ei se afundă în detalii și dezbracă mașinile până la cele mai mici amănunte. 🙂

Referitor la prețuri pentru BMW iX3 găsiți mai multe detalii aici.

Comunicatul de presă de la lansare îl găsiți aici.

Configurația BMW-ului iX3 pe care l-am avut pe mână și date tehnice găsiți aici în fișa mașinii.

Am primit aceste highlights de la Alex și am zis să vi le listez ca atare:

BMW iX3, când este luat în calcul CO2 echivalent pentru mixul de energie europeană, are o amprentă de CO2 cu 30% mai mică faţă de BMW X3 xDrive20d. Când BMW iX3 este încărcat exclusiv cu energie verde, are o amprentă a emisiilor de CO2 cu 60% mai mică

Prima implementare a sistemului de propulsie electric generaţia a 5-a (baterie şi motor):
– Reducere de 30% a volumului sistemului de propulsie electric.

– Densitatea energetică a sistemului de stocare a energiei a crescut cu încă 20% raportat la masă faţă de celulele de baterie utilizate până acum la modelele BMW cu propulsie electrică.

– Motor electric sincron cu eficienţă motor 93%.
– Pentru prima oara la BMW, motor sincron fara metale rare, reduce dependenta productiei de resurse dificil de obţinut.
– Consum de cobalt redus la o treime pentru baterii.
– Pentru prima dată mai multe nivele de regenerare (se reglează din mentă „cutiei de viteză) – include şi mod adaptiv care reglează răspunsul recuperării în funcţie de mediu. De exemplu recuperare maximă dacă sistmeul radar detectează un automobil în faţă sau coasting dacă se reulează la viteze mari, fără maşini în faţă.

– Baterie dezvoltată in-house pe baza de celule de la furnizori.

Primul model care ilustrează folozofia Power of Choice: pe aceeaşi platformă, produse pe aceeaşi linie de fabricaţie, sunt oferite toate sistemele de propuslie – convenţional (inclusiv mild hybrid), plug-in hybrid şi electric. Libertate de alegere pentru clienţi, dar şi flexibilitate pentru BMW pentru a se adapta la evoluţai pieţei (nu sunt necesare fabrici speicale pentru modelele electrice).

Optimizări multiple pentru eficienţă
– jante aero (asigură un plus de autonomie de 10 km în ciclu WLTP), optimizând coeficient aerodinamic cu 5% şi reducând masa cu 15%.
– coeficient areodinamic de CD de 0,29.

BMW IconicSounds Electric – sunet creat în colaborare cu faimosul Hans Zimmer (de la pornire şi oprire motor, până la sunet de rulare special).

Date tehnice importante:
210 kW/286 CP, 400 Nm.

Tracţiune spate, distribuţia maselor orientată către spate (43/57 fata/spate).
0-100 km/h 6.8 secunde

Baterie
Brut: 80 kWh
Net: 74 kWh

Puteri maxime de încărcare:
AC trifazat/monofazat 11/7.4 kW ( tim de incarcare 0-100% la 11 kW in 7.5h).

DC 150 kW (timp de incarcare 0-80% in 34 min)