Asta a fost întrebarea mea când m-am urcat în BMW iX sau i20 cum îi mai zic cei înfipți adânc în domeniul auto.

Da, are butoane de cristal pentru aranjat scaunul, pentru schimbat viteza și pentru volum. Până și rotița aia cu care controlezi șmecheriile de pe ecran e din cristal. Te simți ca într-o casă regală, modernă. plină de candelabre. Dacă-i soare afară atmosfera devine plină de reflexii strălucitoare, nu deranjante, dar prezente în viața ta.

Și? Cum e jucăria?

Casă regală pe roți, cam ăsta a fost sentimentul ce mă cuprindea când îmi făceam de cap în traficul din București, o sufragerie de lux pe roți ce se strecura în liniște printr-o înșiruire zgomotoasă de motorae termice și claxoane. O bulă de liniște într-un haos organizat de o listă de reguli publicate în monitorul oficial.

Bine, bulă de liniște după ce am dezactivat marea invenție ce adaugă sunet (de motor?) când acclerezi. Nu am înțeles niciodată de ce ai vrea să faci o mașină electrică să scoată sunete când accelerezi. Ăsta este tot farmecul unei mașini electrice: liniștea ce te-nvâluie atunci când eliberezi electronii ce gâdila magneții de se învârt pănă amețesc. Acea liniște când mașina parcă își câștigă libertatea de a o lua la goană pe șoseaua întinsă, asta-mi place mie la mașinile electrice, nu sunetul de navetă Enterprise. Ne-am chinuit atâta să facem mașinile cât mai puți zgomotoase, cu un nivel cât mai scăzut al vibrațiilor și când ajungem în sfârșit la acest nivel ce facem? Adăugăm sunete! Păi treabă-i asta? 🙂

Cum ai interacționat? V-ați certat?

Revenit la iX, pentru prima oară în viața mea de artist în mânuirea BMW-urilor, am descoperit un sistem de entertainment adus în epoca curentă. În sfârșit interfața este asemănătoare cu interfața unui telefon ce-l mânuim în fiecare zi și se mișcă fără să se împiedice de un swipe stângaci. Deși pare că este ceva super-complex și că o să-ți ia o viață să te obișnuiești și să înțelegi ce vrea ecranul ăla de la tine, în 15 minute eram specialist de puteam să-mi dau cu părerea fermă direct pe Facebook. Genial sistemul și în combinația cu butoane dedicate de prin mașină, butoane ce-ți aduc pe ecran exact opțiunile de care ai nevoie, sistemul devine cumva foarte apropiat de utilizator. Nu mai e un sistem vechi adaptat timpurilor, este un sistem fresh construit pe baza cerințelor actuale de integrare a tehnologiei cu omul ce nu trebuie să fie chiar un specialist. Foarte mult mi-a plăcut.

Așa că nu, nu ne-am certat, a fost chiar dragoste la prima vedere și nivelul nu a scăzut în timp. Și are și treaba cu arătatul pe ecran pentru s-o iei exact, ca să nu mai stai ca papagalul să te-ntrebi ce-nseamnă în capul lui electronic “la a doua ieșire virați brusc dreapta”. Acum îți desenează pe ecran ca să nu mai existe dubii:

Din păcate (și oricum nu se putea altfel) șmecheria funcționează doar cu sistemul de navigație al mașinii, nu cu Waze sau Google maps.

Și? Partea electrică cum e?

Eu am testat versiunea xDrive40 (cred) , versiune pe care o regăsim în BMW iX3-ul testat anterior. Sentimentul a fost acelasși, o mașină de tonaj mare, cu un motor suficient de puternic cât să te înfigă în scaun la o depășire și un set de baterii care să-ți asigure un drum relaxat de peste 300 km în condiții vitrege cum ar fi iarnă și accelerație fără rețineri.

Nu am făcut un test de autonomie pentru că nu am avut timp dar probabil că aș fi obținut ceva asemănător cu BMW iX3-ul de la prima plimbare.

Și? Este The mașina electrică?

Mă, pentru cineva este sigur. Este o mașină de lux în adevăratul sens al cuvântului. Țipă lux din toate colțurile, desenele, detaliile și grilele. Totul este făcut să fie puf și glamour. Este un magazin din ăla de lux pe roți, magazin ce te lovește cu luxul și știi asta fără să fie afișat vreun preț.

Este The mașina electrică din punct de vedere tehnologie, cum știe ea să se țină pe drum, cum are pompițe de curățare pentru lentila camereleor, pompițe integrate atât de bine în caroserie că nici nu observi că sunt acolo, plafonul care se mătuiește la o apăsare de buton și ușa care se deschide tot la o apăsare discretă de buton. Este o adevărate expoziție de tehnologie pe roți. Au integrat cei de la BMW tot ce aveau ei mai bun pe masa aia cu electronice din spate de la băieții ăia care nu sunt foarte vorbăreți.

Pentru noi, nivelul de figuri este mult prea mare. Eu aș merge pe varianta xDrive50 ca să am și autonomie mai mare (ca să scap de Spring anxiety) și bugetul se duce pe niște înălțimi care cumva depășesc în mintea mea noțiunea de mașină.

Da, la cum e construită și la ce nivel de detalii de lux conține, mașina are un preț pe măsură și mă bucur că am avut ocazia să o conduc, dar în capul meu există niște limite peste care nu pot să trec. Sunt sigur că există un terget care apreciază toată povestea de mai sus și o să fie și foarte vândută.

Și? Este child friendly?

Da, doi copii încap lejer în portbagaj! 🙂 (e glumăăăăă – nu trimiteți link-ul la protecția copilului!)

Ah, am uitat să precizez că sub capotă nu poți să umbli și poate fi deschisă doar de băieții de la service.

Dar este chiar și pisici friendly!

Cum a fost întoarcerea la BMW i3s?

A fost wow! Serios! Nu mi-am dat seama cât de mișto e i3s-ul ca mașină electrică de oraș până să conduc un SUV pe străduețele înguste transformate în parcări înghesutie. Cumva această experiență m-a convins că i3s-ul este mașina electrică de care avem nevoie, drumurile fiind în proporție de peste 95% în oraș. Cumva nu mai sunt atât de pornit să-mi transform experiența electrică la bordul unei mașini mai mari. M-aș simți senzațional la bordul unui SUV electric dacă aș avea drumuri lungi sau navetă între orașe sau drumuri pe șosele standard. Dar plimbatul copiilor la școală, strecuratul pe străduțe până la birou sunt activități mult mai plăcute într-un BMW i3s mic, pitic, vânjos și nezgomotos.

Detalii tehnice ai?

Am! Doar că de fapt nu chiar eu. Are Șocariciui de la Autocritica.