Din martie 2016 chiar. Atunci s-a modificat definiția garanției în legea nr 449 din 2003, definiție care arăta așa:
e) garanţie – orice angajament asumat de vânzător sau producător faţă de consumator, fără solicitarea unor costuri suplimentare, de restituire a preţului plătit de consumator, de reparare sau de înlocuire a produsului cumpărat, dacă acesta nu corespunde condiţiilor enunţate în declaraţiile referitoare la garanţie sau în publicitatea aferentă;
Din 2016 arată așa:
e) garanţia comercială – orice angajament asumat de vânzător faţă de consumator, fără solicitarea unor costuri suplimentare, de restituire a preţului plătit de consumator, de reparare sau de înlocuire a produsului cumpărat, în cazul în care acesta nu corespunde condiţiilor enunţate în declaraţiile referitoare la garanţie sau în publicitatea aferentă;
Practic dispare cuvântul “producător”. Astfel toată treaba cu garanția se mută în sarcina vânzătorului ceea ce nu e chiar un lucru ușor și nu neapărat un lucru bun, dar din punctul de vedere al consumatorului este excelent. Mi l-ai vândut? S-a stricat? Ia-l d’aci și descurcă-te mai departe. Ai 15 zile! 🙂
Așa că dacă sunteți plimbați de la Ana la Caiafa cu garanția și cu cine trebuie să vă repare jucăria, puteți să le pomeniți de această lege și să le explicați că e treaba lor să se ocupe de garanție indiferent de ce cred ei. Așa scrie la lege, cel puțin în acest moment.
Și apropos de garanție, unul dintre motivele pentru care nu renunț la achizițiile de pe emag, indiferent de cât de mult îi blamez și mă iau de chestiunile ilegale pe care le fac cu “reducerile”, este că au un proces foarte simplu de management al garanțiilor și se ocupă de tot în cazul unui produs defect. Ah, că depanero nu rezolvă chiar orice problemă, asta este partea a doua. Dar măcar nu stau să alerg și să mă milogesc pe la ușile service-urilor ca să-mi repare ceva în garanție.
Și să nu uit, tot vânzătorul (magazinul de unde ați cumpărat) este obligat să vă dea banii înapoi în cazul în care produsul, după mai multe luni de utilizare, nu funcționează cum scrie-n carte sau în specificații. Am făcut asta cu o mașină de pâine tot la emag.
e 1) garanţia legală de conformitate – protecţia juridică a consumatorului rezultată prin efectul legii în raport cu lipsa de conformitate, reprezentând obligaţia legală a vânzătorului faţă de consumator ca, fără solicitarea unor costuri suplimentare, să aducă produsul la conformitate, incluzând restituirea preţului plătit de consumator, repararea sau înlocuirea produsului, dacă acesta nu corespunde condiţiilor enunţate în declaraţiile referitoare la garanţie sau în publicitatea aferentă;
Art. 9 Vânzătorul este răspunzător faţă de consumator pentru orice lipsă a conformităţii existentă la momentul când au fost livrate produsele.
Art. 15 Dacă vânzătorul este răspunzător faţă de consumator pentru lipsa de conformitate rezultată dintr-o acţiune sau dintr-o omisiune a producătorului ori a unui operator economic din acelaşi lanţ contractual, vânzătorul are dreptul de a se îndrepta împotriva celui responsabil de lipsa de conformitate, în condiţiile legii.
Asta asa, bate saua sa priceapa iapa (emagu adica) cu “ventilatoarele” alea de camera la xiaomi? :))
Eu am un thinkpad luat de la emag si tasta backspace (care nu e folosita chiar deloc) are un chitait cand o apas de-mi zgarie creierii…ma gandesc ca sigur nu o sa se manifeste la ei daca-l trimit in garantie. Asa ca dau drumu la muzica si… mergem mai departe.
Multumesc in primul rând, apoi asta inseamna ca daca un televizor in garantie se defecteaza, pot sa nu il duc la service-ul indicat de magazin ci direct la magazinul de unde a fost achizitionat ? Multumesc.
Da, poți. Acum vezi și tu că dacă cei de la service par ok, poate e mai rapid direct acolo