Eu personal am câteva probleme cu retail-ul din România. Sunt chestiuni pe care le observ și care, din punctul meu de vedere de consumator înrăit, mă cam deranjează și sunt convins că ar putea fi rezolvate ușor.

Listez mai jos patru dintre acestea

  • Problema feedback-ului. Feedback-ul meu rămâne în general înțepenit la casierie sau la un alt angajat care are alte probleme pe cap în acel moment și care doar mă ascultă politicos. Ba mai mult, am încercat și cu feedback pe pagina de contact a magazinului și răspunsul a fost că sunt eu nebun. În ultima vreme nici nu mă mai chinui, postez direct pe Facebook și la câteva zile se rezolvă. Practic Facebook-ul a ajuns ghișeul de reclamații pentru retail.
  • Dacă ai pe listă niște produse de nișă, gen pâine fără gluten, poți să ai ghinionul să nu mai fie la raft pentru că în general expun puține bucăți (probabil că se vând mai greu și ar ocupa spațiu inutil). Și da, am mai rugat din când în când câte un angajat să verifice dacă au în depozit și da aveau. Și da, e aproape imposibil pentru angajat să urmărească în detaliu produsele de acest gen și să se asigure că nu lipsesc de la raft.
  • Zonele aglomerate. Da, există zone în care sunt înghesuite produse populare și care duc la blocarea fluxului de cumpărători care se perindă prin magazin. Cumva o analiză în acest sens ar ducea poate la „fluidizarea traficului” și la o optimizare a drumului consumatorului care ar putea astfel să se plimbe prin mai multe zone ale magazinului pentru că ar câștiga cumva și timp.
  • Coada la case și decizia de a deschide o nouă casă se bazează doar pe o evaluare mai puțin științifică din seria „pare cam agloemart, nu mai deschidem noi o casă?”.

De astăzi magazinele de acest gen au și niște soluții pe care le pot implementa. Le listez mai jos pe cele patru care ar rezolva problemele de mai sus în cadrul magazinelor:

  • Vodafone Quick Feedback
    • Obținerea instantanee a opiniei clienților față de experiența din magazin.
    • Beneficii:
      • Menținerea clienților actuali și atragerea de noi clienți, prin rezolvarea problemelor în timp real;
      • Clientul beneficiază astfel de interacțiunea rapidă cu personalul și de posibilitatea de a-și exprima părerile;
  • Vodafone Stock Alert
    • Prin soluția Stock Alert, sunt monitorizate în timp real stocurile de produse, astfel încât să existe întotdeauna marfă la raft.
    • Beneficii:
      • Monitorizarea permanenta a stocurilor;
      • Clientul găsește întotdeauna produsul la raft, iar timpul de așteptare scade;
      • Optimizarea proceselor de fabricatie si logistice astfel incat produsele sa nu lipseasca de la raft
  • Vodafone Heat Map
    • Localizarea zonelor de interes în care se opresc clienții și perioada petrecută în aceste zone (standuri promoționale, vitrine, zone de plasare a produselor, reclame, etc.).
    • Beneficii:
    • Identificarea zonelor cu trafic intens oferă sugestii despre reajustarea planului magazinului pentru o eficienta mai mare;
    • Planificarea eficientă a resurselor de personal;
    • Îmbunătățirea experienței clientului, prin amenajarea optimă a magazinului;
  • Vodafone Queue Management
    • Detectează numărul de persoane care așteaptă la coadă, pe baza unui senzor video și măsoară timpii de așteptare.
    • Beneficii:
      • Alerta instantanee determină deschiderea unei noi case de marcat în timp real;
      • Clientul beneficiază de reducerea timpului de așteptare și de îmbunătățirea experienței în magazin;

Sigur, soluția finală de smart retail, indiferent de dimensiuna companiilor, va fi un mix de soluții retail și dispozitive IoT puse la dispoziție de divizia de business Vodafone și vor avea la bază o analiză a procesului de vânzare.

Mai multe detalii despre Solutiile IoT ale Vodafone pentru retail găsiți aici.