O nebunie ce s-au gândit oamenii ăștia să facă. Serios, raliul este despre motoare încinse, piloți concentrați, zgomot infernal de eșapament și multă încrâncenare. Unde naiba bagi un Mini electric în toată nebunia asta? O mașinuță pe care publicul a ajuns să o considere de hipsteri o aduci într-o concentrație de adrenalină, uleiuri, cauciucuri prăjite și mecanici ce lucrează contra cronometru. Îmi imaginez așa o domnișoară îmbrăcată într-un alb imaculat, cu o eșarfă ce flutură-n vânt, strecurându-se printr-o mare de bărbați îmbrăcați în salopete și combinezoane ponosite și pline de praf.

Da, cam așa arată de afară imaginea din capul meu a acestui mini electric preparat pentru curse. Cu roll cage, cu centuri în șase puncte, cu interiorul golit de orice urmă de eleganță, dar cumva cu aceeași alură de mașină mică și rea moștenită de generații și afișată în cursele auto de-a lungul anilor.

Bine, bine, lasă asta. Cum a fost pe circuit?

A fost ciudat. Faptul că nu auzi cum își doresc pistoanele să iasă prin capotă îți dă foarte mult curaj. Eu personal mă foloseam de sunetul motorului când mai aveam ocazia să mă dezlănțui pe circuit (am deținut un Subaru Impreza STI vreo 10 ani). Ei bine, la acest Mini electric dispare acest feedback. Nu există. E liniște, e fâșâitul anvelopelor pe pistă, e scârțâitul în curbe și cam atât. Nu ai trepte de viteză ca să pregătești mașina pentru următorul viraj, nu ai nimic. Un motor electric care se învârte la turații mari. Singurul lucru care te ține pe picioare este centrul de greutate foarte jos care dat de baterii.

Am zis inițial că e o plimbare în parc. Mă simțeam ca în i3s-ul meu (având același motor). Abia la final am realizat cât sunt de încărcat de adrenalină și cât de mult am reușit să mă amețesc de unul singur în viraje. Pur și simplu nu am realizat cât de violent am condus, atât de nice and fluffy pare o tură de circuit.

Se poate observa agresivitatea și în pozele de mai jos la nivelul anvelopelor „ușor” maltratate la fiecare viraj.

Povestea o puteți citi în comunicatul de presă de la sfârșit. Este genial ce au făcut acești oameni dintr-o mașinuță construită inițial ca un prototip preproducție. E foarte mișto povestea și nu are sens să o reinterpretez eu că nu mai suntem la școală. Ah, și explică și numărul de concurs 37. 🙂

Mai jos filmulețul cu una dintre turele mele pe circuitul de la AmcKart. Din păcate am montat una dintre camere prost și am fost nevoit să fac un montaj cu imagini din exterior filmate din mai multe ture. 🙂

Poze din timpul testului

Comunicatul de presă integral

Vitesco Technologies MINI Electric Racing – Motorsport altfel

Vitesco Technologies MINI Electric Racing a semnat în România o premieră mondială importantă: primul model electric de curse al unei mărci care are o tradiție specială în motorsport, cu performanțe surprinzătoare care au scris istorie.

Bucureşti/Timişoara. Totul a plecat de la o idee în urmă cu aproape doi ani, o propunere a pilotului Dominic Marcu adresată echipei BMW Group România. Alăturarea Vitesco Technologies proiectului, cu competența excelentă în sisteme de propulsie electrice, a dat substanță proiectului și l-a făcut posibil. O mașină MINI Cooper SE a fost livrată în luna martie a acestui an. Aventura trebuia să înceapă.

„Prima cursă pentru MINI Electric Racing a marcat startul unei aventuri foarte curajoase. A fost o mare provocare să ajungem aici – am reușit o premieră mondială în aceste vremuri dificile. Suntem încă la începutul proiectului. În acest moment nu avem modificări speciale care să îmbunătățească performanțele sportive ale modelului, ceea ce arată că, și în configurația de stradă, MINI Cooper SE este un model deosebit de sportiv, competitiv și care păstrează experiența «go-kart». Este clar – spiritul John Cooper este prezent în fiecare MINI model, inclusiv în mașina noastră electrică.”

Dr. Josef Reiter, Director General BMW Group România.

Federația Română de Automobilism Sportiv a arătat deschidere în susținerea participării automobilelor electrice la startul competițiilor naționale, unde au fost deja stabilite mai multe premiere importante. „Am primit cu mare bucurie intenția de a pregăti pentru competiții recent lansatul model MINI Cooper SE. Este un moment memorabil și mă bucur să fim parte din acest pas îndrăzneț. Piața mașinilor electrice este într-o dezvoltare rapidă și faptul că un sistem de propulsie electrică poate face față ritmului impus de o competiție automobilistică certifică fiabilitatea modelului pentru traficul de zi cu zi. România, prin programele Federației Române de Automobilism Sportiv, este deschizătoare de drumuri în acest domeniu, acum doi ani fiind printre primii din lume care am susținut un proiect de acest gen, alături de Kaufland. În acest moment, în cadrul federației se desfășoară un campionat de karting exclusiv electric, iar mașini electrice participă în campionatele de viteză în coastă, super rally, women rally sau time attack. Așadar, inițiativa în premieră a mărcii MINI este primită de FRAS cu încredere, apreciere și susținere. Suntem siguri că proiectul MINI Electric de competiție va fi un succes pentru domeniul auto, pentru marcă și parteneri”, a declarat Norris Măgeanu, președintele Federației de Automobilism Sportiv, la lansarea proiectului.

Vitesco Technologies Mini Electric Racing #MIMI se prezintă:
https://fb.watch/1JST33AoYu/

MINI Electric Racing – motorsport ca un joc de echipă: Partenerii

„MINI Cooper SE este un automobil agil și dinamic, a arătat fiabilitate în utilizări extreme și are avantajele unei nevoi de mentenanță redusă. Avem astfel o platformă excelentă pentru motorsport. Singurul lucru de care am mai avut nevoie au fost parteneri curajoși și dedicați pentru proiectul nostru. Ei fac aventura noastră posibilă.”

Alexandru Șeremet, Corporate Communication Manager BMW Group România

Proiectul primului MINI Electric de curse este o poveste de echipă. Fiecare partener care s-a alăturat aduce plus valoare inițiativei, are o contribuție importantă pe baza experienței și competenţei proprii. Vitesco Technologies are competența pentru managementul bateriei pentru a asigura livrarea de putere constantă în regim de utilizare sportivă. Automobile Bavaria, cu o rețea de ateliere de service extinsă la nivel național și experiența bogată a echipei în pregătirea unor proiecte speciale de curse, asigură asistența de service și pregătirea dinamică a mașinii. Michelin asigură pneuri pentru toate tipurile de utilizare – de la Michelin Pilot Sport, care a dovedit o rezistență excepțională la utilizare intensă, la pneuri dedicate pentru motorsport.

George, primul banking inteligent de la BCR, cu o comunicare orientată pe proiecte de artă, completează imaginea proiectului cu „Cea mai rapidă galerie de artă din lume”.

Vitesco Technologies – parteneri de tehnologie.
Managementul bateriei este una dintre provocările cele mai mari în pregătirea acestui proiect. Când una din cele mai importante companii de cercetare şi dezvoltare a acceptat să se alăture proiectului, lucrurile au devenit puţin mai simple.

Vitesco Technologies dezvoltă tehnologii inovatoare, eficiente, pentru toate tipurile de vehicule. Portofoliul companiei include soluții de electrificare de 48 de volți, unități electrice și electronice de putere pentru vehicule hibride și full electrice. Mai mult, gama de produse include unităţi de control electronice, senzori și actuatori, precum și soluții pentru posttratament de evacuare. Vitesco Technologies face ca mobilitatea să fie curată, eficientă și accesibilă.

Compania are peste 50 de locaţii în întreaga lume şi peste 40.000 de angajaţi. În România are trei centre, în Timişoara (peste 500 angajaţi), Sibiu (160 angajaţi) şi Iaşi (peste 500 angajaţi). În România, compania este structurată în trei departamente: Electrification Technologies – dezvoltă tehnologii pentru hibride, hibride plug-in şi modele full electrice; Electronic Controls – tehnologii de control al trenului de rulare, managementul bateriei şi Sensing & Actuation – senzori si actuatori.

„MINI Cooper SE, alintată «MIMI» de către cei din echipă, a avut parte anul acesta de tratamente speciale. În afară de cura de slăbire clasică pentru toate maşinile sport, a fost atent monitorizată în curse de o echipa de ingineri pasionaţi din Vitesco Technologies. Colegii noştri au urmărit cu atenţie parametrii bateriei pentru a putea optimiza comportamentul în cursă şi pentru a se asigura ca MINI stoarce în mod eficient fiecare picătură de energie din baterie. Să lucrezi la o maşină de curse este o provocare acceptată cu interes de orice inginer pasionat din industria auto. Să ştii că ai participat la transformarea unei maşini de stradă într-o maşină de curse deosebită, înţesată cu tehnologie de ultimă generaţie, este un vis devenit realitate pentru «copii mari» care dau suflet acestei echipe”, a declarant Alina Bratu, Country Communications Manager, Vitesco Technologies.

Automobile Bavaria – asistență de service și pregătire mecanică.
Automobile Bavaria deține cea mai mare rețea de dealeri autorizați BMW și MINI din sud-estul Europei. La acest proiect interesant, compania asigură suportul tehnic și logistic. Pe lângă asistența tehnică în timpul cursei, pregătirile specifice pentru modelul de curse, cum ar fi instalarea unor componente precum scaunele de curse sau setările de suspensie, se fac în atelierele de service Automobile Bavaria, beneficiind de experiența de motorsport și pasiunea membrilor echipei.

Michelin – transferă puterea la asfalt.
Anvelopele Michelin Pilot Sport 4 (PS4) sunt alegerea perfectă pentru plăcerea condusului zilnic, dar mai ales pentru senzațiile oferite atunci când „încalță” o mașină puternică, sportivă. Michelin PS4 oferă în același timp siguranță, dar și performanța necesară pentru o aventură pe circuit. Sunt anvelopele care se adaptează constant la tipul de carosabil pe care sunt utilizate, datorită mixului inteligent dintre modul de construcție al anvelopei, designul benzii de rulare și materialele de fabricație.

„Anvelopele Michelin Pilot Sport 4 beneficiază de o serie de inovații implementate în designul modern al benzii de rulare, care sunt împrumutate din experiența acumulată de Michelin în motorsport (Formula E). S-au dovedit a fi alegerea perfectă pentru MINI Electric Racing. Mașina s-a comportat excelent pe circuit, datorită anvelopelor cu tehnologia «Răspuns Dinamic*» care asigură reacția instantanee a anvelopei la fiecare acționare a volanului și, totodată, piloții au condus în siguranță pe șosea datorită compusului de elastomeri funcționali și silica, folosiți in cauciucul benzii de rulare, care asigura aderență excelentă și o distanță de frânare mult redusă pe carosabil umed. Totodată, participanții care au testat MINI Electric au putut observa și designul aparte al flancului exterior al anvelopei, care înglobează o altă tehnologie Michelin și anume «Premium Touch» care conferă un efect vizual deosebit (velvet efect)”, a declarat Gelu Șandor, Customer Engineering Support Michelin.

*Răspuns Dinamic = tehnologie rezervată anvelopelor Super Sport și celor de circuit. Constă în construcția specială a centurii de protecție din materiale speciale (aramidă) și nylon și asigură transmiterea instantanee a forțelor din volan către asfalt.

Alături de George, primul banking inteligent, MINI Electric Racing devine cea mai rapidă galerie de artă din lume.
BCR și MINI au descoperit un punct comun de colaborare – deschiderea pentru proiecte de artă. Suportul pentru colaborare este acoperișul modelului care între pasionații MINI este renumit ca element de personalizare.

Acesta va fi personalizat cu lucrări de artă create de ilustratori români pentru George, într-un proiect coordonat de One Night Gallery, cu obiectivul de a prezenta o nouă lucrare de artă la fiecare eveniment. În această formulă, MINI Electric Racing își poate adjudeca titlul de „cea mai rapidă galerie de artă din lume”, devenind o platformă continuă de prezentare a lucrărilor grafice.

Startul colaborări cu George a fost marcat de un proiect special și o colantare aniversară. Vitesco Technologies MINI Electric Racing a fost eroul unui film aniversar care a marcat doi ani de George cu mesajul: „Primul MINI Electric de curse din lume salută primul milion de utilizatori George”.

Filmul proiectului poate fi urmărit aici, pe pagina oficială BCR România:

Un alt element care se va schimba la fiecare eveniment este numărul de înmatriculare, de fiecare dată purtând un mesaj inedit care reflectă spiritul proiectului și își dorește să facă un eveniment din fiecare prezentare a mașinii. La cursa de coastă de la Poiana Brașov a fost folosit prima dată mesajul: „No Gas, No Problem”.

“Acest parteneriat ne permite să abordăm un mediu nou și interesant pentru noi și să creăm o poveste unică pentru MINI, la intersecția dintre artă și tehnologie. Ne bucurăm să fim parte din inovația care se întâmplă acum în motorsport”, declară Adrian Săveanu, Brand Manager George (BCR).

*O galerie foto dedicată colaborării BCR-George este ataşată mapei de presă.

Povestea primului sezon – performanţe construite folosind resursele modelului de bază

Primul test – Cursa de coastă de la Cheile Grădiștei, 20-21 iunie.

Primul test cu noul proiect a fost cursa de coastă de la Cheile Grădiștei, unde Dominic Marcu a participat în calitate de forlighter. MINI Cooper SE s-a aliniat la start în configurație standard, fără absolut nici o modificare. Participarea a oferit un prim reper de performanță și a ajutat la înțelegerea limitărilor și provocărilor legate de utilizarea modelului în regim de curse.

„Primele rezultate au fost foarte încurajatoare. Era clar faptul că nu putem obține rezultate la nivelul automobilelor cu pregătire de curse. Dar un ecart de 12-15 secunde față de Kaufland Rally Team, de exemplu, a arătat că suntem pe drumul cel bun și că MINI Cooper SE este excelentă”, a explicat Alex Şeremet.

Prima prezentare oficială – Raliul de regularitate TRANSYLVANIA CLASSIC, 19-21 august.
MINI Electric Racing a venit în competiţie cu echipajul de ingineri Vitesco Technologies: Vlad Ruxandu și Răzvan Simion. La prima participare într-o astfel de competiție, cei doi au reușit la final o clasare pe locul al cincilea dintr-un total de 25 de participanți. Experiența a fost un prim test pe distanțe lungi cu MINI Cooper SE și a oferit un prim feedback despre primele transformări aduse modelului (eliminarea banchetei spate, capitonajului și elementelor de izolație, dar și eliminarea airbag-urilor). Primele pregătiri ale modelului și asistența oferită au fost asigurate de Automobile Bavaria Timișoara și Automobile Bavaria Sibiu. Era prima dată când proiectul era anunţat publicului.

Primul start într-o cursă de viteză – Cursa de coastă de la Poiana Brașov. 10-11 octombrie.
O serie de probleme personale au făcut ca pilotul principal al proiectului, Dominic Marcu, să nu poată participa la eveniment. Sarcinile de pilot au fost preluate de Andrei Barbu, care astfel s-a întors în Campionatul Național de Viteză în Coastă după o pauză de patru ani. Andrei a avut privilegiul unei premiere istorice – prima participare oficială a modelului într-o competiție de viteză.

Vitesco Technologies MINI Electric Racing se alinia la start cu pregătiri minime pentru competiție. Față de modelul de serie avea beneficiul unei reduceri de masă de aproximativ 150 kg prin eliminarea scaunelor, airbagurilor, capitonajelor și izolației. Modelul a beneficiat de pregătiri de siguranță pentru competiție, cu un impact de rigidizare din partea roll-cage-ului. La acestea s-a adăugat setul de jante 17″ Team Dynamics Pro Race echipate cu anvelope Michelin Pilot Sport 4.

„Am pornit în aventura asta destul de sceptic în privința performanțelor mașinii, mai ales că urma să concurez în Campionatul Național de Viteză în Coastă fără nici un fel de alt test, fără să cunosc mașina și fără să știu la ce să mă aștept. Dar pe parcursul celor opt urcări pe Drumul Poienii am învățat multe despre mașină, despre puncte forte și cele slabe și am reușit să obținem timpi mai buni cu fiecare urcare, pentru a rămâne în final în jurul a 3 minute și 8 secunde pentru cei cinci kilometri ai etapei. Evident, sunt multe lucruri care pot fi îmbunătățite, iar cel mai important este cel legat de managementul termic al bateriei, pentru a putea avea urcări constante cu maximul de putere pe care mașina îl poate oferi. Aici cred că Vitesco Tehnologies, partenerii din acest experiment, joacă un rol extrem de important și sunt sigur că vor reuși să găsească o soluție optimă pentru menținerea bateriei și a motorului electric în plaja optimă de temperatură. Partea bună – sau chiar foarte bună – e aceea că MINI nu se dezminte și reușește să transpună acel «go-kart feeling» și în varianta electrică, așa că am avut o mașină foarte plăcut de pilotat. Lucru extrem de impresionat, ținând cont că ne-am prezentat la start cu suspensia și frânele de serie, dar și cu anvelope de stradă, un excelent set Michelin Pilot Sport care se comportă impecabil și în regim de competiție, ajungând în temperatura optimă rapid și păstrându-și performanțele de aderență pe tot parcursul traseului. În final, pentru mine a fost o experiență unică, cu repere complet noi, dar am descoperit o mașină electrică ce are potențialul de a deveni cel puțin la fel de rapidă precum modele termice cu puteri similare. Dacă nu chiar mai rapidă, ținând cont de faptul că motorul electric dezvoltă un cuplu foarte bun, disponibil instantaneu”, a explicat Andrei.

MINI Electric Racing, fără optimizări dinamice speciale, s-a clasat în a doua jumătate a plutonului la finalul Trofeului Opel. Cel mai bun timp pentru urcarea de 5 km pe drumul de Poiană a fost 3:07,478, echivalentul unei viteze de 96 km/h, un rezultat excelent pentru un automobil electric de stradă. În regim de cursă, consumul mediu a atins 50 kWh/100 km pe urcare și a ajuns la aproximativ 25-30 kWh/100 km beneficiind de regenerarea pe coborâre, astfel încât mașina, cu bateriile de serie, a avut suficiente resurse pentru a acoperi ziua de concurs. A fost pentru prima dată în istoria competiției când două echipaje electrice au terminat cursa, MINI Electric Racing fiind devansat de echipajul Kaufland e-Rally Team în acest clasament.

Ultima etapă la Campionatul Național de Super Slalom, 24-25 octombrie
Următoarea competiție la care MINI Electric Racing a luat parte a fost ultima etapă a Campionatului Național de Super Slalom. Competiția de îndemânare, pe un traseu relativ scurt și foarte tehnic, a fost o platformă excelentă pentru a demonstra calitățile dinamice MINI, pilotat pe rând de doi jurnalişti invitați: Dragoș Craiovan, —- Adevărul Auto și MotorOne.ro, şi Sebastian Toma -AutoBild. În clasamentul general, între aproximativ 140 de înscriși, mașina a obținut cea mai bună clasare cu Dragoș Craiovan la comenzi, pe locul al 25-lea. Performanța a asigurat clasarea pe poziţiile a doua şi a treia pentru Dragoș, respectiv Sebastian în clasamentul dedicat automobilelor electrice, devansați de un Tesla Model 3 Perfomance și în fața a două modele cu putere mai mică, KIA și Peugeot. Performanța i-a asigurat lui Dragoș și poziția a treiaa în clasamentul general în categoria automobilelor electrice la final de an. Campionatul Naţional de Super Slalom se dovedeşte astfel foarte accesibil şi promite o competiție foarte strânsă anul viitor la nivelul automobilelor electrice.

„Știam că orice MINI este dinamic și agil, dar impresia lăsată de MINI Cooper SE Electric Racing a fost peste așteptări. Răspunsul imediat la apăsarea pedalei de accelerație, cuplu maxim dezvoltat instantaneu și greutatea mică pentru o mașină electrică fac din aceasta un adevărat promotor pentru mașinile electrice. În configurația Electric Racing, MINI este, de fapt, spiritul viu, dinamic, nealterat al mașinii electrice. Experiența de a conduce într-o competiție de motorsport, cum este Campionatul Național de Super Slalom, este unică pentru că lupți nu doar cu rivalii de pe pistă, ci și cu tine și încerci să dai de fiecare dată tot ceea ce ai mai bun. În momentele când ești la volan, pe pistă, mașina devine o prelungire a simțurilor tale, iar asta se potrivește ca o mănușă pentru MINI, pentru că este construit de la zero în jurul șoferului”, a explicat Dragoș la final de cursă.

„Sunt încântat că am avut ocazia să conduc primul MINI Electric de competiție din lume. Proiectul a început frumos într-un an complicat și promite să aducă noi premiere în viitorul apropiat. Este o experiență diferită de condus față de un vehicul convențional și asta schimbă puțin modul în care o folosești într-o competiție. Este impresionant cât de bine poate să meargă chiar și cu trenul de rulare standard, ceea ce spune multe despre varianta sa de stradă, pe care este bazat integral acest model. Ultima etapă din Campionatul Național de Super Slalom 2020 a adus și un record de participanți, ceea ce nu poate decât să ne bucure pe noi și pe organizatorii competiției. Avem o veritabilă pepinieră de viitori piloți aici, iar competiția este încinsă pentru fiecare secundă și zecime de secundă. Am fost fericit că am putut participa și eu la această competiție, dar ce mă bucură și mai tare este că avem generații diferite de viitori piloți care se pregătesc de competiție aici, în CNSS, cu un buget minim și cu sprijinul părinților. Bravo lor!”, a declarat Sebastian.

Proba de foc – 5 zile de teste pe circuitul AMC Kart Tunari, 2-5 noiembrie.
În săptămâna 2-5 noiembrie, Vitesco Technologies MINI Electric Racing s-a lăsat testat pe circuitul de karting AMC Kart Tunari într-o experiență de 5 zile și 33 de invitați. Au fost parcurși aproape 400 km fără probleme, consumându-se aproximativ 250 kWh într-un condus de fiecare dată foarte sportiv.

Remarcabilă a fost performanța anvelopelor Michelin Pilot Sport 4 care au rezistat la toate cele trei proiecte de viteză: cursa de coastă de la Poiana Brașov, etapa de Super Slalom de la București și cinci zile de experiență pe AMC Kart. Au fost în total nouă zile și aproximativ 500 km de utilizare la limită a acestor anvelope, inclusiv pe suprafața abrazivă, de aderență maximă, de la AMC Kart.

„Experiența de condus electric schimbă foarte multe coordonate. O singură treaptă de viteză și răspunsul instantaneu se dovedesc o combinație excelentă în tronsoanele tehnice, unde, poate, cu un automobil convențional un schimb de viteză pe un tronson rapid, pe ultimii 100 de metri, nu mai este indicat, iar în treaptă inferioară, în limitare, automobilul pierde viteză. Am descoperit că celebra «frânare cu stângul» nu mai este posibilă – apăsarea pedalei de frână activează modul de recuperare al motorului electric. Un alt element pe care nu l-am anticipat pe deplin este ușurința în exploatare a unui model electric de curse. Dacă un model convențional ar fi avut nevoie de o revizie extinsă de motor și cutie după aproape fiecare sesiune sau competiție, noi am folosit modelul în regim sportiv nouă zile fără a fi nevoie de nici o intervenție specială.

Consider că pe termen mediu modelele electrice pot deveni foarte atractive în competițiile de motorsport tocmai datorită ușurinței de utilizare. Vrem să acumulăm experiență și în viitor oricine care dorește să concureze cu un model electric să poată beneficia gratuit de tot ce am învăţat noi. Vrem să construim o comunitate”, explică Alex Șeremet.

Modificările și următorii pași – așteptările pentru sezonul 2021
Pentru 2021, principalul obiectiv este participarea la sezonul FRAS de Viteză în Coastă, cu Dominic Marcu în poziția de pilot. Alte competiții vizate pentru anul viitor sunt campionatele de Super Slalom, Super Rally și ROTAC, cu participări punctuale și piloți invitați.

Pregătirea modelului de curse urmărește trei coordonate: finalizare elementelor de siguranță cu mici completări necesare, pregătirea dinamică alături de Automobile Bavaria (principalele obiective sunt legate de suspensie și ecartament, frâne), pregătirea unor pneuri de competiție Michelin pentru creșterea competitivității la cursele de Viteză în Coastă și explorarea posibilităților de optimizare a managementului termic sub coordonarea Vitesco Technolgies.

Este de așteptat să se obțină îmbunătățiri de masă suplimentarea prin eliminarea unor elemente suplimentare de pe maşină, așa cum este circuitul de aer condiționat, independent de circuitul de răcire al bateriei.


MINI și electrificarea BMW Group – parte dintr-o experiență mai mare

Electrificarea, unul dintre punctele centrale ale gamei MINI și BMW Group
Cu generația a cincea de sistem de propulsie electric și baterie, BMW Group poate crea o platformă flexibilă care să permită integrarea oricărui sistem de propulsie, pe orice model, în funcție de cerințele pieței. Această experiență și versatilitate urmează să se regăsească și în gama MINI.

MINI Countryman va fi acompaniat de un alt model crossover pentru clasa mică, care va fi furnizat exclusiv cu o propulsie full electrică. În plus, următoarea generație MINI Countryman va fi disponibilă atât cu motoare termice, cât și cu sistem de propulsie electrificat, care să îndeplinească diferitele cerințe ale clienților din întreaga lume.

„Este parte din responsabilitatea noastră față de marcă și comunitate să păstrăm caracterul unic al MINI”, spune Bernd Körber. „De aceea, fiecare model viitor nou al mărcii noastre va fi, fără îndoială, un MINI.”

MINI Cooper SE
Noul MINI Cooper SE, produs la uzina mărcii din Oxford (Marea Britanie), a debutat pe piață în luna martie a acestui an. Modelul este susținut de o baterie cu o capacitate netă de 28,9 kWh și asigură o autonomie de 235-270 km măsurată conform standardelor WLTP corelată la valori NEDC. Motorul electric oferă 135 kW/184 CP și 270 Nm, asigurând o accelerație 0-100 km/h în numai 7,3 secunde.

Cu o masă la gol de 1.365 de kilograme, modelul cu propulsie pur electrică este mai greu cu doar 145 de kilograme față de MINI Cooper S (3 uși) cu transmisie Steptronic. Bateria este integrată în podeaua noului model, astfel încât spațiul interior și pentru bagaje nu este afectat.

Cu un centru de greutate care este mai coborât cu cel puțin 30 de milimetri față de MINI Cooper S, distribuția optimă a maselor ajută noul MINI Cooper SE să obțină un nivel de dinamică în viraje care este unic în segmentul automobilelor mici. Performanțele dinamice sunt susținute și de noul sistem ABR pentru controlul patinării roților față, care debutează astfel la marca MINI. Acest sistem de control al patinării, conceput special pentru livrarea spontană a puterii oferită de motoarele electrice, duce la calități superioare de condus în orice condiții de drum. Pentru răspuns de până la trei ori mai rapid față de unul convențional, o unitate de control specială, amplasată în zona punții față, este dedicată funcțiilor ABR. Acest lucru optimizează perceptibil tracțiunea la demaraj și stabilitatea la condus atât în modul de generare a energiei la frânare, cât și la accelerare la ieșirea din virajele strânse.

Vitesco Technologies MINI Electric Racing „MIMI” #37

Date tehnice

  • Modelul de bază: MINI Cooper SE
  • Motor electric sincron
  • Putere maximă: 135 kW/184 CP
  • Cuplu maxim: 270 Nm de la 0 rpm
  • Putere maximă la recuperare: 50 kW
  • Baterie: Capacitate brută 32,6 kWh/ capacitate netă 28,9 kWh, 12 module în T integrate în podea, producător celule CATL.

Modificări (în acest moment)

  • eliminare scaune, capitonaje, airbaguri;
  • roll-cage produs de service omologat FRAS;
  • scaune sport Sparco FIA 2019;
  • centuri de siguranță în 6 puncte cu FIA SPARCO (HANS), OMP Suport lateral scaun 380mm;
  • jante 17″ Team Dynamics Pro Race (folosite în MINI Challenge);
  • pneuri Michelin Pilot Sport 4;
  • alte elemente de siguranță: stingător de incendiu manual 2kg RRS FIA; stingător de incendiu AUTOMAT FIA.

Povestea numărului 37
În prezentările din acest an, MINI Electric Racing s-a aliniat la start cu numărul 37. Este o referință la trecutul sportiv al mărcii, afirmat de la începutul anilor ’60 în raliuri, sub pregătirea legendarului John Cooper. Acesta se orienta către Mini ca platformă sportivă, după ce în 1959 și 1960 crea șasiul câștigător în Formula 1 și punea bazele monopostului modern, cu motor amplasat spate. Modificările pe care le pregătea pentru modelele Mini aveau să fie cunoscute ca modelele Mini Cooper și ulterior Mini Cooper S. Prima victorie importantă avea să fie obținută în 1962 de Pat Moss, sora legendarului Stirling Moss, în Raliul Lalelelor (Olanda). Cele mai faimoase victorii Mini aveau să vină la Monte Carlo, în 1964, 1965 și 1967. Prima dintre acestea avea să fie asigurată de pilotul Patrick „Paddy” Hopkirk și navigatorul Henry Liddon. Numărul cu care concurau: 37.

Performanța a definit imaginea sportivă MINI pentru totdeauna. În ultimii ani, MINI s-a remarcat pe circuit, așa cum sunt campionatele monomarcă MINI Challenge și, cel mai important, în Raliul Dakar, unde marca a obținut patru victorii consecutive și a revenit cu a cincea chiar în luna ianuarie a acestui an.

Pilotul oficial – Dominic Marcu
Pilotul principal al proiectului este Dominic Marcu, cu o experiență de patru ani în Campionatul Național de Viteză în Coastă. În sezoanele 2015 și 2019 a obținând mai multe victorii și clasări pe podium în clasele A1 și N1. Dominic are o lungă serie de colaborări cu BMW Group România din postura de trainer de pilotaj. Iarna îl găsește pe pârtiile din Valea Prahovei, unde a fost sportiv de performanță în Campionatul National de Ski Alpin și acum a înființat și conduce Școala de Ski și Snowboard Snowline. „Din punct de vedere al pilotajului, am fost plăcut surprins, m-am obișnuit destul de repede cu mașina și cu noul stil de pilotaj, destul de diferit față de tot ce am condus până acum. Sunt convins ca vom reinventa motorsportul și ca în viitor vom vedea cât mai multe mașini electrice prezente la start”, declară Dominic Marcu.