OK, ne revoltăm că ne opune viitorului și că taximetria așa cum este ea definită acum este un concept învechit.

Lumea zice că Uber sau Taxify constituie o revoluție în domeniul aplicațiilor, un serviciu fantastic care pune în legătură doi oameni, un băiat/o fată cu timp liber și mașină și un doritor/o doritoare de transport civilizat. Un client care-și dorește neapărat să angajeze un necunoscut care conduce o mașină oarecare ca să ajungă în siguranță la destinație, nu?

Păi și aplicațiile firmelor de taximetrie ce fac? Nu pun și ele în legătură un client cu un necunoscut? Diferența care este? Că primești un indicativ în loc de nume de șofer și număr de mașină? Ce credeți că îi oprește pe cei care furnizează servicii de taxi să actualizeze aplicația să-ți furnizeze numele șoferului, numărul și tipul mașinii? Un sistem de rating? Nimic mai simplu. Nu e nicio revoluție în domeniu. Aplicații de taxi există de o groază de timp. Nu am mai vorbit cu un dispecerat din secunda în care am putut să comand taxi de pe telefon. Și apropos de dispecerat, ce credeți că-i oprește să transforme comanda telefonică într-o operațiune care „pune în legătură doi oameni”? Uitați, Cornel este în zonă și ajunge cu dacia lui logan în 5 minute la adresă. Ei de ce trebuie să aibă licență de transport persoane? Tot aia fac și ei: pun în legătură oameni cu diverse nevoi și resurse.

Eu sunt pentru legislație în domeniu. Vreau să știu că acel necunoscut, taximetrist sau uberist sau taxifist, a fost verificat de o autoritate. Vreau să știu că nu este un fost violator sau un jefuitor de poșete. Vreau să primească o certificare că nu e nebun și poate să mă ducă în siguranță la destinație. Aș vrea să fie autorizat de cineva. Și da, aș vrea să știu că mașina respectivă este în perfectă stare de funcționare. Aș vrea să fiu sigur că nu-i sare roata într-o curbă și că mă trezesc la spital în loc de petrecerea la care mă duc. Și aș vrea ca toate astea să fie pe bune și să fie luate fără pile și să existe un cod pe care să-l respecte acești furnizori de astfel servicii indiferent că poartă numele de taximetrist sau „un om cu timp liber care își pune la dispoziție serviciile”.

Da, vreau un transport civilizat. Da, am folosit Uber și Taxify și Speed Taxi și sunt foarte mulțumit de toți. Dar am o strângere de inimă de câte ori mă urc în mașinile lor. Oare șoferul este unul ok sau este unul dintre ăia despre care am citit pe Facebook? Oare mașina aia în care mă urc este ok sau se dezmembrează în prima intersecție? Aș vrea să știu că dacă îmi pun viața pentru 30 de minute în mâinile unui necunoscut, șansele să ajung fericit la destinație sunt maxime. Și da, susțin plata prin aplicație. Urăsc momentul ăla în care trebuie să decid la sfârșitul cursei câtă șpagă să dau și joaca aia stupidă ai rest/nu ai rest. Vreau un serviciu pe care să-l plătesc atât cât costă și vreau ca cel care îmi furnizează acel serviciu să fie și el mulțumit ca să-mi furnizeze același serviciu mișto și mâine, indiferent de unde vin veniturile lui: tarif mai mare, salariu mai mare un sistem de șpagă automat care să fie clar de la început.

Oare ce-i oprește pe cei care furnizează servicii de taximetrie să fure feature-urile din aplicația de la Uber? Chiar nu e mare scofală pentru o companie. Următorul pas ar fi să zică că nu au nevoie de licență…

Eu îmi doresc de fapt ca unii să se civilizeze și ceilalți să se licențieze. Da, Uber și Taxify sunt mai civilizați, dar pare că asta e și pentru că pe lângă că au tarife mai mari nu plătesc nici licență și nici asigurare specială de transport de persoane (și ce or mai plăti taximetriștii, că nu mă pricep). E normal ca serviciile de „punere în legătură a două persoane” să fie mai civilizate, acestea fiind – de cele mai multe ori – și mai scumpe. Poate dacă s-ar scumpi taximetria și o parte din banii ăia s-ar investi unde trebuie, nu am mai apela la astfel de servicii alternative care funcționează la  limita  legii (n-am zis eu, zice Curtea Europeană).