Sâmbătă asta la ştirile de pe toate canalele de news din România era povestea avionului care este în aer în preajma Timişoarei şi căruia nu i s-a deschis o roată din trenul de aterizare. Ce se mai ştia pe lângă asta este că autorităţile şi aeroportul au intrat în alertă şi au luat măsuri de siguranţă. În rest nu exista nici un fel de altă informaţie. Ce face o televiziune care se respectă? Sună un specialist şi-l întreabă ce se întâmplă într-o astfel de situaţie. O anumită televiziune n-a apelat la specialişti şi a început să fabuleze că o să ia foc, că o să se rupă elicele, că o să se prăbuşească… etc. Nu aveau nici cea mai vagă idee de ce s-ar putea întâmpla dar băgau panica în populaţie şi implicit în rudele şi prietenii celor aflaţi în avion. Principiul lor probabil că este destul de simplu: panică egal audienţă!

Este corect se puteau întâmpla multe dar să-i lăsăm pe specialişti să-şi facă treaba (şi şi-au făcut-o). Nu e prima oară când se întâmplă aşa ceva şi există o procedură standard pe care aeroportul o aplică de cele mai multe ori cu succes. În procedură există şi o trecere la o altitudine destul de joasă pentru ca avionul să fie inspectat vizual de cei de la sol (pentru că poate e o problemă doar de un beculeţ de la bord). De aia a durat aşa mult până a aterizat de urgenţă. În tot acest timp toţi ziariştii erau supăraţi că nu au acces la informaţii şi filmau cu un telefon 3G şi transmitea imagini live de o calitate din care nu se înțelegea nimic. Ca o paranteză, am remarcat în ultima vreme că a apărut un nou obicei: transmiterea de imagini de pe youtube (calitatea acestora nefiind una pentru televiziune dar probabil că pentru audienţă facem orice).

Şi dacă tot suntem la capitolul audienţă cu orice preţ…

Toate televiziunile mai nou fac ştiri despre orice şi ştiu tot! Ne dăm cu părerea fără să avem cea mai mică idee despre ce e vorba. Am văzut ştiri din orice domeniu, am văzut ştiri din IT care nu avea nici o legătură cu realitatea şi am prieteni în diferite domenii care se plâng de ştirile legate de ce fac ei. Vă rog eu: sunaţi un specialist înainte.

Ştirile se fac împreună. Nu mai există luptă între trusturile media. Am văzu pe viu jurnalişti informaţi de ceilalţi jurnalişti veniţi mai devreme la faţa locului şi care le transmiteau părerea lor despre eveniment. Astfel aceeaşi ştire şi exact aceeaşi părere ajunge la toate televiziunile. Presupun că aţi remarcat de multe ori că mutaţi pe un canal de ştiri ca să vedeţi noutăţile şi nu prea vă pasă care este acesta. Nu mai există creativitate şi anchete … toată lumea preia o idee şi o dă cât mai repede pe post. Bine. În fond este un business care trebuie întreţinut: audienţă egal publicitate egal bani. Problema însă este că începem să ignorăm adevărata putere: influenţarea populaţiei. Şi ajungem să intoxicăm cu tot felul de informaţii interpretate greşit şi dramatic. Argumentul suprem: „Aşa a zis la televizor”

Eu zic să-i credem şi pe ei, chiar dacă au o imagine de păstrat.

Aşa a zis la televizor!
Răzvan