De ceva vreme am constatat că de pe produsele de tip margarină din comerț a dispărut cuvântul „Margarină”. Se vinde doar un brand fără să fie specificat vreun produs. Nu e cam ciudat? Nu e ilegal? Înțeleg de ce au făcut asta. Înțeleg că margarina este promovată peste tot ca fiind dăunătoare organismului, înțeleg că este ucigașul din umbră care stă la pândă și ne chinuie pe termen lung, înțeleg că este blamată de o groază de site-uri de nutriție și de cum „să avem un corp sănătos” folosind salată la micul dejun, salată cu trufe la prânz și salată cu andive la cină. Dar totuși aș vrea să știu ce cumpăr, nu? Aș vrea să știu că este margarină și să văd asta pe etichetă. Nu să stau să citesc niște fonturi de 7, undeva pe spate într-un colț întunecat, unde scrie în toate limbile „grăsime vegetală”. Lumea care vrea să consume margarină caută margarină. Nu caută un brand care întâmplător este în frigiderul cu chestiuni ce se pot unge pe o felie de pâine. Chiar dacă vreau să cumpăr sau nu vreau să cumpăr aș vrea să știu că produsul ăla este margarină sau unt sau altceva, nu?

Produsul de mai jos zici că e ceva supliment alimentar pentru reducerea colesteroului. Cuvântul „margarină” nu există. Nici măcar „grăsime vegetală” nu scrie.

IMG_9853.JPG

Nici pe spate nu apare cuvântul „margarină”. Apare în schimb „grăsime vegetală”.

IMG_9854 copy.JPG

Și uitați cum arată un raft de „margarine” expuse la vânzare. Nu ai nici cea mai vagă idee ce cumperi și dacă n-ai ști cum arată cutia unui brand de margarină nici n-ai găsi să cumperi.

IMG_9856.JPG

PS Ca să nu avem comentarii, am intoleranță la lactoză și nu pot să consum unt. Așa că, în mod moderat, consum margarină uneori dimineața când apuc să-mi fac un sandwich. Nu ăsta este subiectul acestui post.

Răspunul oficial de la Unilever:

De ce este utilizata constructia „grasimi vegetale tartinatile” si nu termenul „margarina” pe eticheta produselor?

Produsele din categoria generica a „margarinelor” pot avea cantitati variabile de grasime, facandu-le astfel potrivite pentru consum si acelora care urmaresc sa aiba un aport caloric scazut, dar fara a renunta la grasimile bune (Omega 3 si Omega 6). Astfel, produsele din categoria „grasimilor vegetale tartinabile” sunt denumite generic „margarine”, insa atunci cand vine vorba despre etichetarea lor, denumirea produsului este strict reglementata din punct de vedere legal. Baza legala pentru etichetarea acestor produse o constituie Norma din 12 noiembrie 2002 (republicata in 4 februarie 2003) privind denumirile sub care sunt comercializate si conditiile de calitate ale grasimilor tartinabile destinate comercializarii (de asemenea, exista si o reglementare la nivel European). Practic, denumirea legala a acestei categorii de produse este diferita in functie de cantitatea de grasime din continutul fiecaruia in parte:

  • Pot fi etichetate ca „margarina” doar produsele cu un continut de grasime intre 80 – 90%;
  • Pot fi denumite ca „margarina trei sferturi grasa” produsele cu un continut de grasime intre 60 – 62%;
  • Pot fi denumite ca „margarina semigrasa” produsele cu un continut de grasime intre 39 – 41%;

Restul produselor (%grasime < 39%, intre 41-60%, intre 62-80%) trebuie denumite ca „grasime tartinabila”, specificand in denumirea legala si „continut de X% grasime”. De exemplu, produsul Becel Light este denumit „grasime tartinabila cu 30% grasime”, asa cum ai observat chiar tu pe ambalajul produsului (in fotografia care ilustreaza articolul tau).

Ce este margarina de generatie noua?

Margarina de generatie noua (magarina tartinabila de calitate) este o sursa importanta de grasimi esentiale Omega 3 si Omega 6 si este recomandata de institutii internationale si nationale de nutritie si sanatate ca parte a unei alimentatii echilibrate. Ea este un amestec de uleiuri vegetale naturale, cu putina grasime vegetala si cu apa. Fiindca in retete diferite se folosesc uleiuri diferite (de la uleiul de floarea soarelui, la cel de rapita, de masline sau in) si margarina poate avea un continut diferit de grasimi esentiale – Omega 3 si Omega 6. De preferat ar fi sa alegem margarina bogata in Omega 3, pentru ca aceasta este grasimea esentiala care lipseste cel mai adesea din meniul nostru. Omega 3 si Omega 6 sunt grasimile care nu pot fi produse de organism, dar sunt necesare pentru a functiona normal: sunt implicate in dezvoltarea corecta a organismului, in mentinerea colesterolului in limite normale si implicit in pastrarea sanatatii inimii. 

Margarinele de generatie noua nu contin grasimi hidrogenate sau partial hidrogenate.

Cum ne putem asigura ca alegem de pe raft o margarina de calitate (de generatie noua)?

Foarte simplu, citind cu atentie eticheta produsului unde pe lista de ingrediente nu trebuie sa apara „grasimi partial hidrogenate”.

Unilever South Central Europe nu utilizeaza uleiuri sau grasimi vegetale partial hidrogenate in producerea margarinelor, astfel incat margarinele din portofilul Unilever nu contin practic grasimi trans.

Majoritatea margarinelor tartinabile de pe piata sunt margarine de generatie noua cu un profil nutritional bun, recomandat pentru un stil de viata sanatos. Mai mult decat atat, Becel este un produs potrivit in dietele ce urmaresc mentinerea colesterolului in limite normale, datorita continutului sau crescut de grasimi esentiale Omega 3 si Omega 6 (grasimi esentiale provenite din uleiurilor vegetale aflate in compozitia produsului).

Speram ca ti-am putut fi de ajutor cu toate aceste informatii si ori de cate ori vei avea nevoie de alte detalii despre acest subiect, poti apela cu incredere la noi.



Ce mai cauta lumea pe google (lista generata automat):
  • cea mai buna margarina
  • denumire margarina
  • care este margarina care nu este hidrogenata?
  • margarina fara grasime trans