Pentru că 2018 este anul în care marketingul afiliat a decedat în România și practic acum se plătește doar SEO spam-ul (lucru destul de util pentru magazinele online), o întreagă masă de influenceri, bloggeri, oameni de bine au fost marginalizați și li s-a tăiat o sursă de venit (nu foarte bănoasă dar erau niște bani în plus).

Ideea a fost preluată de la Amazon care a redus intervalul de cumpărare pentru orice recomandare la 24 de ore. Dacă acel client adus de tine cumpără în 24 de ore atunci îți dăm comision. Dacă se gândește încă vreo două zile atunci ghinion și sănătate, banii rămân la magazin. Și nu, nu ai cum să convingi pe cineva să-și cumpere pe loc o cameră video de acțiune sau o mașină de spălat vase. Este o decizie care implică mai mulți factori, soți/soții, prieteni, studiu etc și chiar dacă tu ai pornit procesul de vânzare nu primești niciun comision pentru că decizia de cumpărare a depșit cele 24 de ore (cu tot cu somnul clientului).

În fine, după cum spuneam, fenomenul este internațional, nu este ceva ce a inventat eMAG-ul sau cine ține în viață profitshare-ul.

Acum, mie personal soluția mi se părea destul de simplă. Totuși acești influenceri/bloggeri/vloggeri sunt niște oameni de vânzări care generează lead-uri și ar trebui recompensați pentru asta. Sunt oameni care nu au altceva de vânzare și nu există alte surse de venit. Bine, eu personal mi-am făcut două magazine online unde vând produse pe care le folosesc și recomand. Și lucrez cu stoc, în sensul că investesc bani în (cumpăr) produse care cred că merită și le revând. Nu e știința rachetelor să faci asta dar trebuie să investești ceva timp în învățare și dezvoltare și bani în stoc și o mică infrastructură.

Revenind, soluția este simplă: selecție de influenceri și sistem separat de marketing afiliat unde comisioanele revin la normal și timpul alocat deciziei de cumpărare este realist.

Și iată că nu-s nebun și nu sunt singurul care s-a gândit la asta. Cei care întrețin sistemul de marketing afiliat de la Amazon au deschis un sistem de marketing afiliat pentru influenceri și le dă posibilitatea să-și creeze chiar pagină dedicată pe Amazon unde au produsele pe care le recoamndă împărțite pe liste. Un homepage cu recomandări chiar pe site. Și da, am trecut printr-un proces de selecție prin care a trebuit să dovedesc că-s influencer și nu sunt un spammer cu un site care atrage trafic cu recomandări lipsite de conținut dar super-optimizate din punct de vedere SEO.

Da, cred că este o soluție pe care ar trebui să o implementeze și eMAG direct sau prin Profitshare. O soluție care ar aduce substanța înapoi în procesul de vânzare și recomandările ar fi utile și pentru cititori și pentru magazinele online.

PS Da, știu, și piața de influenceri/bloggeri/vloggeri este plină de mizerie, escroci, impostori și oameni care au o influență nocivă asupra societății. Nu acesta este subiectul acestui articol. Este vorba de îngroparea unui model de business care va avea efecte destul de nocive pe termen lung.

PPS Nu, eu nu mă bazam pe veniturile din marketing-ul afiliat. Dacă făceam asta eram de multă vreme înapoi la corporație trudind pentru bani mult mai mulți și un job care mi-ar fi asigurat o viață liniștită.