Nu cred în low cost.

Nu cred că un cost scăzut al biletului îmi oferă aceleași condiții de siguranță pe care mi le oferă un preț ridicat.

Nu cred că dacă mă duc pe un aeroport mai mic și am taxa de aeroport mică, aeroportul ăla îmi oferă condiții de monitorizare a traficului la un nivel ridicat. Întreținerea unui aeroport costă enorm. Sistemul ăla electronic de aterizare asistată (ILS) trebuie întreținut și calibrat. Acum mulți ani, venind de la Munchen cu Lufthansa, era să ne dăm cu avionul de pământ la o aterizare pe ceață pentru că ILS-ul de la Otopeni era decalibrat. Practic aterizam paralel cu pista la câțiva metri distanță pe pământ denivelat. N-a fost o senzație extraordinară.

Nu cred că un personal prost plătit îmi asigură un zbor în siguranță oricât de meseriași sunt piloții și personalul de bord. Un salariu mic și condițiile mai restrictive de muncă măresc nivelul de nefericire al angajaților și implicit reduce nivelul de dedicație cu care cineva își face treaba. O să fac o paralelă exagerată dar uitați-vă la nivelul serviciilor oferite de companiile de curierat ieftine.

Nu cred că din banii pe care îi plătesc pentru biletul ăla mai rămân bani pentru întreținerea corespunzătoare a aeronavelor. Pe lângă kerosen și piese de schimb și personal de întreținere și hangare, din punct de vedere business mai sunt și alte costuri care trebuie acoperite, credite de plătit la bancă și poate cu puțin noroc niște profit pentru acționari. Avioanele au evoluat incredibil de mult în utlimii ani o dată cu dezvoltarea tehnologiei. Sunt niște mașinării care, pe lângă un zbor relaxat, asigură și un sistem de „life suport” pentru pasageri, sunt rezistente la vreme rea, sunt dotate cu electronică până în gât, sisteme de siguranță redundante… sunt adevărate uzine zburătoare. Sunt nenumărate componente care trebuie întreținute și toate vitale.

Nu cred că sunt în stare să mă adaptez unor întârzieri neașteptate mai ales în ziua de astăzi când ne organizăm viața, concediile și întâlnirile la nivel de minut.

Nu cred, orice ar fi, că low cost-urile sunt benefice economiei generale. Da, piața vrea ieftin și bun. Vin niște business-uri care oferă ceva ieftin (din când în când, dacă ai noroc, și bun) și rup piața și distrug business-uri solide. De exemplu, știați că între România și Italia nu mai există decât zboruri low cost? Am vrut zilele astea să ne organizăm un city break să ne mai limpezim mințile… nu am găsit decât low cost-uri. Practic, din punctul meu de vedere, am tăiat Italia de pe harta concediilor.

Din păcate, pe termen lung, aceste tip de business low cost nu va fi benefic societății. Dar, na, e ca la super oferte… să profităm acum că poate avem noroc și nu se-ntâmplă nimic. Vedem noi peste câțiva ani ce se mai întâmplă.

UPDATE

Am primit de la mai multe persoane un link către filmulețul de mai jos cu explicații despre cum funcționează companiile low cost.

Tot nu-s convins. Se lucrează la limită și cu avioanele care stau puțin la sol și cu piloții care merg în toate direcțiile și cu negocierile de salarii pentru că nu au sindicat și cu negocierile cu aeroporturile pentru prețuri cât mai mici (pe principiul nu vrei, ne cărăm în altă parte)… multe scurtături care pe termen lung se vor reflecta în câteva greșeli care vor duce la probleme mai nasoale. Este un proces intins la limită care are toate șansele să se rupă undeva.

Și filmulețul cu explicații: