Pentru că acest concept ne-a luat pe nepregătite și școala digitală este un fel de haos organizat cu mai multe direcții pentru toată lumea, am zis să aștern câteva recomandări referitor la niște acțiuni pe care lumea nu știe exact cum să le abordeze.

Nu, nu e de râs, dar am văzut fișe fotografiate în întuneric pe masa din bucătărie trimise elevilor din care nu se înțelegea nimic. Am văzut combinații între whatsapp și google classroom de nu mai știa nimeni unde și ce să posteze. Am văzut poze la ecranul desktopului la fișiere word transmise pe whatsapp din care nu se înțelegea nimic. Și nu, nu e de blamat, pentru că nu toată lumea folosește computerul sau telefonul mobil în viața profesională zi de zi.

Am identificat următoarele componente folosite în acest moment:

  • Google Classroom – pentru interacțiunea la nivel de documente/fișiere dintre elevi și profesori
  • Scanare documente / poze
  • Screenshots
  • Teleconferință video pentru ore

Google Classroom

Majoritatea școlilor folosesc această soluție pentru interacțiunea dintre elevi și profesori. Proabil că în acest moment cam toată lumea are un cont de mail primit de la școală cu care se poate autentifica în acest sistem.

Două chestiuni am remarcat eu la folosirea acestuis sistem:

  1. Multă lume nu știe că pe lângă versiunea web există și aplicații de iPhone (aici) și Android (aici) cu care pot fi accesate aceleași informații de pe web. E valabil și pentru profesori și pentru elevi. Profesorii pot face managementul documentelor și de pe desktop și de pe telefon, aceleași documente și elevii primesc notificări pe telefonul lor deștept atunci când li se alocă o temă sau au ceva de învățat.
  2. La o parte dintre profesori am remarcat faptul că nu și-au făcut o „materie” (identificate în google classroom ca „subiecte”) în clasa virtuală respectivă și postează temele și alte informații în stream-ul general. Și nu e mare lucru, de fapt materia aia este o categorie în care sun plasate documentele corespunzătoare. Sunt mai ușor de urmărit. Există riscul ca informația să se piardă ca-n newsfeed-ul de pe Facebook și acest lucru poate să genereze neplăceri.

În rest sistemul este ușor de folosit și destul de intuitiv.

Scanare documente cu telefonul / poze

Da, camerele de pe telefoanele mobile sunt suficient de bune pentru a „scana” documente. În sensul că au rezolția suficient de bună încât rezultatul să fi eunul acceptabil și citibil.

Câteva recomandări referitor la momentul în care fotografie o pagină:

  • Folosiți cât mai mult lumina naturală și încercați să fotografiați documentele cât mai aproape de fereastră
  • Dacă e întuneric afară, fotografiați documentul într-o zonă bine luminată, de exemplu pe blatul de la bucătărie dacă aveți niște spoturi, sub lampa de citit de pe birou sau pe masa din living cu toate becurile aprinse
  • Fotografiați ca și când ați dori să citiți acel document. Fotografiați cât mai de deasupra lui posibil. Am văzut multe poze făcute din poziție de 45 de grade față de document
  • Încercați să încadrați cât mai mult din document și să eliminați cât mai mult din fața de masă cu motive de crăciun 🙂

Nu trimiteți pozele pe whatsapp. Whatsapp-ul „optimizează” pozele, micșorându-le rezoluția pentru a fi mai mici și implicit scăzând calitatea imaginii. În partea cealaltă a firului s-ar putea să nu se mai înțeleagă nimic din frumusețea de fotografie pe care ați făcut-o. Folosiți direct Google Classroom de pe telefon sau trimteți pe mail poza.

Cel mai bine ar fi să folosiți aplicații de scanat documente de pe telefon. Sunt cumva dedicate acestui subiect și știu să decupeze exact documentul fotografiat, să schimbe perspectiva mai ales dacă fotografiem dintr-un unghi și să transforme poza în ceva foarte apropiat de un document scanat în sensul clasic.

Eu folosesc pe iPhone Scanbot (disponibilă aici). Pentru Android vă recomand CamScanner (disponibilă aici).

Screenshots

Cel mai simplu este să uploadați direct documentul în Google Classroom de pe desktop sau telefon, dar dacă acest lucru nu se poate și vreți să postați doar o porțiune din document sub formă de poză avem noțiunea de screenshot.

Cum spuneam mai sus, am văzut multe documente digitale fotografiate cu telefonul pe ecran și transmise pe whatsapp. Există, de când s-a inventat Personal Computerul acest screenshot, foarte ușor de folosit și care generează o „fotografie” a ecranului de o calitate egală cu „originalul”.

Pasul 1 – poza la ecran – screenshot-ul

Partea cea mai simplă, un buton sau o combinație de două butoane care capturează întreg ecranul.

Pe tastaturile de tip desktop avem butonul „Prt scr” de la print screen. Pe vremuri era folosit pentru a trimite direct la imprimantă exact ce era afișat pe ecram, de acolo și denumirea. Arată cam așa:

Pe tastaturile de tip laptop, în general, această funcție poate fi accesată folosind tasta „Fn” și o altă tastă care are și funcția de „prt scr”. Arată cam așa:

Dacă vreți să treceți la nivelul 2, există și combinația de taste Alt+Prtscr care capturează doar fereastra activă, nu întregul ecran.

Bun, am apăsat butonu și avem acum o poză a ecranului în clipboard. Este ca și când am fi dat ctrl-C la ecran.

Pasul 2 – decuparea pozei

Pentru că vrem să salvăm doar esențialul de pe ecranul nostru, fără alte informații, avem nevoie de un sistem simplu de a decupa. Acesta există în orice sistem de operare și poartă celebrul nume de MS Paint.

Am văzut că mulți dau direct paste într-un document word și trimit așa tot ce au ei pe ecran. Este și asta o variantă dar nu cea mai elegantă.

Varianta bună este să pornim MS Paint (programul default de desenat din Microsoft Windows): start -> Windows Accesories -> Paint.

Selectați „paste” sau tastați Ctrl-V.

Selectați „Select” și selectați cu mouse-ul porțiunea dreptunghiulară care doriți să rămână la final după decupare.

Și „Crop” și „Save” și gata! 🙂

Și în varianta animată:

Teleconferință pentru ore live

Aici voi fi foarte scurt. Vă recomand cu căldură Google Meet. Se integrează deja cu conturile de tip Google pentru școală (gsuite for education) și este și foarte ușor de folosit.

Nu prea recomand Zoom pentru că au răsărit așa din neant . Practic nimeni nu auzise de ei înainte de pandemie.

Google Meet este gratis pentru școli și mai nou, au anunțat astăzi că este gratis și pentru utilizatori și companii în limita a 100 de participanți respectiv a 250. Și e și fără limita aia de o oră per conferință până la 30 septembrie.

La final

Dacă mai sunt subiecte care cred că merită adăugate, voi reveni cu actualizări la acest articol. Sper să fie de folos pentru multă lume și să sper să reușim să mai reducem un pic din stresul generat de școala digitală.