Am ieșit astăzi la o tură ca să testez jucăria.

Câteva observații despre mersul prin București:

  • diferențele de nivel în București sunt minime. Nu e o problemă pentru o trotinetă electrică.
  • îmi este frică să circul pe șosea. Am căutat să merg pe pistele de biciclete și pe trotuar.
  • pe trotuar, dacă era mai aglomerat, mergeam la limita de jos astfel încât în cazul în care se întâmpla ceva să pot să opresc imediat și să sar de pe trotinetă
  • singurele zone în care poți să mergi cu viteză sunt pistele de biciclete special amenajate. Cel mai bine m-am simțit pe cea de pe Calea Victoriei. Din păcate, deși am auzit foarte mulți bicicliști plângându-se, nu am crezut că sunt chiar atât de puține. E jale.
  • zonele cu trotuare largi sunt cele mai practice.
  • pentru că a fost prima ieșire în oraș cu o trotinetă electrică, am preferat weekend-ul pentru că e mai puțină lume pe trotuare
  • este mult mai ușor să traversezi pe trecerile de pietoni pentru că te dai jos și te urci foarte repede pe trotinetă (față de bicicletă)
  • din păcate, din când în când, trotuarele nu asigură o cursă fluentă. E plin de șănțulețe peste care nu poți trece pe trotinetă. O bicicletă se descurcă mult mai ușor în acest caz.
  • majoritatea șoferilor și a bicicliștilor te respectă (e drept că am mers în weekend)
  • viteza medie obținută de mine este de 8,5 Km/h. Cam 7 minute pe kilometru.
  • porumbeii fac o pasiune pentru tine și zboară în paralel cu tine
  • traseul parcurs de mine a fost Arcul de Triumf – Kiseleff – Piața Vicotriei – Calea Victoriei – Bd Regina Elisabeta – Casa Poporului – Piața Unirii – Bd. Magheru – Lascăr Catargiu – Kiseleff – Arcul de Triumf.

Câteva observații despre trotinetă:

  • oprești muuult mai repede decât cu o bicicletă datorită faptului că poți să și cobori imediat, în mers, de pe vehicul
  • referitor la autonomie, eu am mers 22 km și bateria era la final la 60%. Autonomia din cartea tehnică este de 35 km calculată la o greutate de 75 kg. Eu am 95 kg.
  • când bateria scade sub 70%, trebuie să apeși mai adânc pe accelerație pentru a obține aceleași performanțe
  • urcă fără probleme pantele de prin București
  • ești în centrul atenției. Toată lumea se uită mirată la tine cum mergi tu pe trotinetă și nu o împingi deloc.
  • se încarcă foarte repede. O oră și un pic de la 60% la 100% (după o cursă de 22 km)
  • frâna magnetică (care și încarcă bateria în același timp) este bună pentru reglarea vitezei atunci când cobori o pantă. Este foarte bună și pentru opririle line. Nu e bună ca oprire de urgență. În funcție de viteză, frânezi cu frâna clasică de pe spate sau chiar poți să sari de pe trotinetă fără un efort prea mare.
  • nu poți să sari borduri sau să treci prin gropi ca pe bicicletă. Diferențele de nivel trebuie să fie de maxim 1-2 cm. Trebuie să fii atent la starea drumului din fața ta în permanență
  • Am trecut prin băltuțe nu foarte adânci. Erau așa împrăștiate de la ploaia de azi noapte.

Observații despre legislație

Mai jos definiția mopedului:

21. moped – autovehicul, cu două sau trei roţi, a cărui viteză maximă prin construcţie este mai mare de 25 km/h, dar nu depăşeşte 45 km/h şi care este echipat cu un motor cu ardere internă, cu aprindere prin scânteie, cu o capacitate cilindrică ce nu depăşeşte 50 cmc sau cu un alt motor cu ardere internă ori, după caz, electric, a cărui putere nominală continuă maximă nu depăşeşte 4 kW, iar masa proprie a vehiculului nu depăşeşte 350 kg, neincluzând masa bateriilor în cazul vehiculului electric. Este asimilat mopedului cvadriciclul uşor, astfel cum este definit la pct. 6 partea A din anexa nr. 1 la secţiunea 4 din Reglementările privind omologarea de tip şi eliberarea cărţii de identitate a vehiculelor rutiere, precum şi omologarea de tip a produselor utilizate la acestea – RNTR 2, aprobate prin Ordinul ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 211/2003, cu modificările şi completările ulterioare;

Acum trotineta asta are două roți, un motor electric de 500W, o greutate de 10.8kg și o viteză maximă pe hârtie de 30 km/h (la o sarcină de 75 kg). E drept că eu la 95 kg ale mele nu am trecut de 19 km/h, dar, conform specificațiilor, se încadrează în definiția mopedului. Practic ar trebui să circul pe șosea și să obțin carte de identitate pentru vehicul rutier.

Alte observații

  • am purtat cască de biciclist
  • am traversat străzile pe la trecerile de pietoni doar pe jos
  • am mers cu viteză redusă în zonele mai aglomerate iar dacă era extrem de aglomerat mă dădeam jos de pe trotinetă
  • telefonul a stat tot timpul în rucsac
  • am avut niște căști wireless pe bluetooth pentru a asculta un audiobook și indicațiile aplicației de tracking. Recomand căști wireless pentru că e destul de important să nu te încurci în fire când conduci. Și foarte important, căștile să nu te izoleze complet de lumea din jur din punct de vedere sunet
  • cel mai simplu ar fi să mergi pe șosea dar mie personal îmi este frică. Gândiți-vă că aveți o viteză de 10-15 km/h și în București se circulă cu viteze între 60 și 100 km/h. Practic, pentru un șofer neatent, sunteți doar un obstacol care aproape că staționează pe drum. Și da, știu, șoferii ar trebui educați. Doar că nu aș vrea să fiu eu materialul lor de studiu. Oricum, majoritatea bicicliștilor pe care i-am văzut mergeau pe trotuare.
  • de obosit nu obosești prea tare pentru că nu depui foarte mult efort, dar de transpirat transpiri pentru că mergi prin soare. Nu e chiar recomandat să mergi cu hainele de gală pe trotinetă.

Concluzii:

  • da, poate fi folosită ca vehicul de transport pentru mersul la birou. De obicei orele de plecare și de întoarcere sunt în cursul dimineții și respectiv seara. Nu e suficient de cald cât să transpiri de la soare
  • trebuie să-ți calculezi bine timpul. În medie 7 minute pe kilometru
  • dacă distanța între birou și casă este mai mare de 12 km, e bine să-ți iei încărcătorul cu tine sau să mai ai unul la birou
  • trebuie să te obișnuiești cu faptul că ești un pieton ceva mai rapid, de 2-3 ori mai rapid.
  • probabil că pe bicicletă ești ceva mai rapid pentru că treci mai ușor peste zonele pavate cu piatră și parcă e cumva mai firesc să mergi și pe șosea. Eu personal nu știu dacă o să am curajul să fac asta cu trotineta
  • după ce te obișnuiești și îți educi reflexele, un drum cu trotineta electrică este chiar relaxant și nu obosești aproape deloc
  • trebuie să-ți planifici drumurile destul de bine pentru a nu rămâne fără baterie. Oricum, dacă se-ntâmplă, poți s-o folosești ca o trotinetă clasică. Nu rămâi chiar în drum
  • îmi place să mă deplasez cu trotineta electrică și cred că mă voi obișnui foarte repede
  • eu am un e-twow (electric two wheels) modelul Booster. Prețurile variază între 2900 și 3400 lei. Le puteți cumpăra direct de aici de pe site-ul producătorului (sunt românești și produse la Craiova – livrare în 24h). Înainte să-mi cumpăr am primit foarte mult feedback pozitiv de la utilizatori cu vechime.