Am tot stat să mă gândesc de ce e haosul ăsta la operatorii de telefonie mobilă. De ce am ajuns să-mi doresc să mi se termine toate perioadele la abonamente și să trec pe cartelă prepaid.

Și mi-am amintit că am lucrat în corporație unde se impuneau niște target-uri care reușeau cumva să fie peste o limită decentă astfel încât să-l „motivezi” pe vânzător.

La o primă vedere în cadrul operatorilor de telefonie mobilă au cinci direcții de vânzări/departamente:

  • Departamentul de prepaid
  • Departamentul de portări
  • Departamentul de abonamente pentru end-user
  • Departamentul de IMM-uri
  • Departamentul de enterprise

Practic, primele trei departamente pe lângă faptul că luptă cu departamentele de la concurență au ajuns să lupte și între ele. Ba chiar aș putea să mă hazardez și să spun că primele patru departamente luptă pentru o mulțime intersectată finită de clienți într-un număr destul de mare. Repet, lupta asta se dă și între departamentele de la același operator pe lângă bătălia cu ceilalți operatori.

Sunt niște departamente de vânzări, au target-uri în general nerealiste, sunt oameni a căror loc de muncă și bonus depinde de atingerea target-ului și de aici și ofertele mult mai bune pe prepaid și frustrările celor cu abonament. La prepaid nu poți vinde altfel decât cu prețuri mici, beneficii mari și bonusuri ca să se bucure consumatorul (pe care nu le va folosi niciodată). Aceste avantaje aruncă într-o lumină nasoală celelalte beneficii pe care ți le oferă un abonament la un preț mult mai mare.

Eu abia aștept să trec pe cartelă mai ales că tot ei oferă un sistem de încărcare și administrare foarte mișto și ai controlul asupra banilor și beneficiilor. Ai nevoie de telefon în țară, ai o ofertă de valoare mică care-ți acoperă nevoile de telefon și internet. Pleci din țară în UE? Dai câțiva euro în plus doar luna aia și totul e minunat. Pleci în alte zone unde la abonament e ceva de neimaginat? Iei ceva de 15 EUR pentru o lună și te-ai scos.

Abonamentele au devenit în acest moment un fel de rate pentru un telefon mobil nou.

Chiar dacă poate există o strategie comună la nivel de companie până la urmă totul se reduce la target-ul omului de marketing/vânzări care trebuie să-și întrețină cu ceva viața.

Și frustrarea consumatorului este reală. Mai ales dacă are copii cărora le încarcă cartela și la câteva secunde primesc SMS cu beneficiile și bonusurile aferente care sunt mult mai mari decât abonamentul lor care costă dublu lună de lună.