Mă voi referi în acest articol strict la dronele (aeronavele fără pilot) care au sub 20 kg la decolare (cu cameră și baterii montate). Am avut o discuție cu cei de la Autoritatea Aeronautică Civilă Română pe tema asta. Rezultatul este cel de mai jos.
Am ales să scriu despre asta pentru că procedura oficială este puțin cam stufoasă și acoperă cu mult peste ce ne trebuie nouă celor cu drone mai mici. La prima vedere am putea fi descurajați să ne înregistrăm drona dar nu e chiar atât de greu.
Articolul acoperă două aspecte: înregistrarea dronei și cererea de segregare.
Înregistrarea dronei
Pasul 1 – cerere de identificare
Se transmite la AACR o cerere de identificare, cerere care este insoțită de urmatoarele documente:
- dovada proprietății: factura insotita de dovada efectuarii plății, proces verbal de predare primire sau bill of sale.
- schema de dispunere a însemnelor de identificare. Însemnele de identificare sunt alocate de AACR si sunt de forma YR-D urmat de un grup de patru litere. Schema se realizează conform regulilor desenului tehnic și în baza ei trebuie să se poată identifica corect poziția pe aeronava a însemnelor. Exemplu de schemă găsiți aici.
- dovada achitării taxei de identificare (90 Euro + TVA) în unul dintre conturile : RO15 RNCB 0307 0050 2421 0001 Ron / RO15 RNCB 0307 0050 2421 0002 Euro . Dacă plata se va efectua prin OP, în contul de lei, se va folosi cursul BNR din ziua plății.
Documentele de mai sus pot fi
- depuse personal la sediul lor sau trimise prin curier pe adresa: Sos. Bucuresti-Ploiesti, Nr. 38-40, sector 1, Bucuresti, Romania – în atenția Biroului de Avize – tel 021 208 15 76
- trimise pe fax: 021 208 15 76
- trimise pe e-mail:
dirgen@caa.rodirgen@caa.ro
Pasul 2 AACR
- AACR alocă marca de identificare;
- după analiza documentelor și în cazul în care nu mai sunt necesare informații suplimentare, se emite certificatul de identificare;
Pasul 3 – cip identificare
Se agrează o zi în care ne prezentăm cu drona la sediul AACR pentru a ridica certificatul de identificare și a instala pe dronă cipul de identificare. Sediul lor este la aeroportul Băneasa, în dreapta într-o clădire triunghiulară și au locuri de parcare cât cuprinde. 🙂 Din păcate nu există altă variantă. Știu că e destul de greu pentru cei care nu au sediul în București dar nici ei nu au filiale în țară.
Cererea de segregare
Da, știu, e treaba aia cu 40 de zile. Dar, din păcate, aprobarea cererii nu depinde doar de ei. Mai sunt și alte autorități implicate care trebuie anunțate și toată treaba asta depinde și de răspunsul lor. Este termenul maxim în care ne vor răspunde.
Oricum, cererea este destul de simplă și se găsește aici. Trebuie să completați coordonatele GPS (se pot extrage de pe google maps), raza față de acest punct în care veți opera drona și înalțimea maximă la care veți zbura.
Ce este important de reținut este că cererea o putem completa pentru o perioadă mai lungă. De exemplu știu că în august o să vreau să filmez în munții Măcinului dar nu știu exact în ce zi va fi soare. Pot să fac o cerere pe 30 de zile. Practic aprobarea se dă pe toată perioada și dacă nu sunt zone deasupra cărora nu avem voie să zburăm.
Cererea poate fi depusă la fel ca mai sus:
- personal la sediul lor sau trimise prin curier pe adresa: Sos. Bucuresti-Ploiesti, Nr. 38-40, sector 1, Bucuresti, Romania – în atenția Biroului de Avize – tel 021 208 15 76
- pe fax: 021 208 15 76
- pe e-mail: dirgen@caa.ro
Concluzie
Știu că pare ceva să ne pună bețe în roate dar nu e cazul. Practic, doar trebuie să ne înmatriculăm drona și să ne organizăm din timp filmările.
Treaba de mai sus este valabilă până la 31 decembrie 2015. După această dată, procedurile se vor moderniza un pic și ne va fi mai ușor. Va exista un proiect pe această temă.
Astăzi am depus cererile de înregistrare pentru cele două drone și după aprobare voi face o cerere de segregare pentru două locații din județul Cluj. Vă țin la curent cu ce se-ntâmplă. 🙂
Mulțumesc pentru informație! Cam așa e și în Suedia, doar că aprobările se dau mult mai repede și nu există limitări geografice (segregare) dacă te încadrezi în spatiul aerian permis. Siguranța și disciplina zborului reprezintă un interes general, inclusiv pentru proprietarii de drone. Problema se pune similar ca la pilotaj și traficul auto. Neserioșii care se grozavesc pot compromite toată mișcarea și da apă la moară autoritaristilor care de abia așteaptă să înăsprească regulile.
Dar unde se poate încheia o asigurare pentru terți? Parcă era și asta impusă dar nu am găsit pe nimeni în România să ofere așa ceva.
Asigurarea nu e ibligatorie la dronele sub 20 kg. E treaba fiecaruia daca isi face sau nu. Asigurare special pentru drona nu am reusit sa gasesc pe piata. Cel mult de raspundere in caz ca ranesti pe cineva.
Ah! În Suedia e obligatorie pentru toți operatorii profesioniști.
Prima grupă e 1 cu variantele
1A (< 1,5kg) primă anuală 130 euro
1B (1,5-7 kg) 150 euro.
Suma asigurata e 800000 euro exvlusiv pentru daune la terți. Dronele nu se pot asigura (nu există ofertă).
Asigurările le face http://www.inter-hannover.com/451603/our-branches care nu e o firmă obișnuită de asigurări.
“dovada proprietății: factura insotita de dovada efectuarii plății, proces verbal de predare primire sau bill of sale.”
Daca ma apuc sa imi construiesc o drona (da… ma cam bate gandul), cum fac dovada ei, si cum obtin o autorizatie de test? (Oare daca merg la aerodom e totul ok?)
Pai pastrezi toate bonulete incepand de la saibe pana la te miri ce si i le pui in brate unui functionar public in original si 3 copii legalizate ( ca notarii sunt sarsci si nu au bani) ca sa le piarda in cateva ore……
In loc sa evoluam in Romania involuam.
Este foarte interesant articolul tau, am vazut si emisiunea de la Pro TV, de fapt nici in alta tara nu e mai simplu, asa ca trebuie sa ne adaptam.
Multumesc pentru informatii si Dronat usor si fara incidente.
Felicitari, ati reusit sa faceti complicata folosirea unor jucarii!
Pe cand “permis de conducere” pentru masinutele teleghidate?
Nu stiu ce e mai daunatoare: prostia celor din minister care vad numai droburi de sare sa u conformismul unor utilizatori care se vad “piloti full-time” doar pentru ca li s-a “inmatriculat” jucaria! In loc sa militati pentru eliminarea legilor tampite va bucurati!
Mai intai trebuie facuta departajarea dintre hobby si profesionism. Dupa care trrbuie facute niste reguli de bun simt pentru hobby si profi ( este o diferenta intre un aeromodel de 2 kg greutatea la decolare si unu profi de 5kg. sa spunem ( care poate sa ridice un DSLR de 2kg). Cate hartii trebuie facute ca sa filmezi ceva pentru tine .. O TAMPENIE… Auzi stii ca o sa filmezi in nu stiu ce locatie si faci cerere de spatiu segregat ( asta un profesionist poate sa stie in functie de contracte) dar un hobby’st care pleaca pe nepusa masa undeva prin tara… domnilor asta este o idiotenie. Pentru un zbor de 20 min. trebuie sa faci 15tone de hartii si nu stii dsca te lada vremea sa zbori.
Hai mai las-o in …. Deci trebuie sa ma duc de la Targu-Mures(unde locuiesc) pana-n Bucuresti ca sa imi puna aia cipul pe drona?
Sa inteleg ca, dupa ce este instalat pe drona cipul de identificare ei pot urmari unde zbori cu ea , sau doar pentru a o identifica in caz ca se gaseste ? In cazul in care nu ai factura pentru drona, fiind luata second, este valabil un contract de vanzare cumparare ? Si inca o intrebare, zona de segregare are o limita de distanta ?
Zona de segregare este aria cercului pe care il definesti tu in cerere printr-o origine (latitudine si longitudine) si o raza.
Nu se poate urmari unde zbori, acel cip o fi doar un RFID, care poate fi citit doar de la mica distanta.
Intr-adevar, aberanta lege. Eu am aeromodele de multi ani cumparate, pt care nu mai am nici un document, apoi de-a lungul timpului le-am mai reparat, modificat, renovat, revopsit…
Nu-i mai normal sa ai un identificator detasabil pe care-l montezi la aeromodelul cu care zbori la un moment dat?
Eu asta si fac de fapt: pe toate aeromodelele mele lipesc niste etichete cu nr mele de telefon, ca sa fiu contactat in caz ca se intampla ceva. Si nu mi s-a intamplat niciodata nimic in 6 ani de activitate.
Aveti cumva idee dacă începând din 2016 diferă procedurile ? Citeam ceva de alinierea la normele UE. Multumesc
Ar fi bine venit un update la acest articol.
asta se aplica si pentru o drona Dji Phantom ?
Da
Acum ca a expirat ordinul 8/2014, in afara de identificare, mai trebuie depusa acea cerere de zbor atunci cand vreau sa ma duc sa ma joc?
Suntem in Aprilie 2016 a aparut ceva legat de drone????Ma refer la legi etc…
http://www.dronele.ro/omt-nr-82014-sfarsitul-unei-dictaturi-sau-revinimentul-unei-industrii/
De pe site-ul CAA.ro – valabil din 2016:
http://www.caa.ro/supervizare/operare-uav-uas
Personal, mi se pare mai complicat decat prin alte state EU… dor prin facptul ca nu au fost instare sa faca o platforma online pt acumularea datelor pt fiecare aplicant…paradoxal, Romania este tara cu viteza de internet cel mai rapid…dar nimeni nu-l foloseste cu cap…incredibil!!! De ce sa-si bata ei capul cu baza si colectari de date intr-un mod civilizat? In fine..macar s-au renntat la aberatiile de segregare cum au fost stabiite in OMT nr. 8/2014 !!!
Singura mea dilema este: nu traiesc in Romania, dar vin in concediu acolo si deobicei imi iau drona cu mine pt efectuarea filmarilor in scopul promovarilor de orase/zone etc… Daca sunt deja inregistrat in alt stat EU, si am platit aici taxele anuale, drona este deja inregistrata aici in Irlanda, mai este nevoie de aceleasi proceduri in Romania??? O sa verific cu cei de la CAA.ro chiar acum…
Care este este pana la urma raspnsul la intrebarea ta ? (cu drona inregistrata in Irlanda)
Suntem in 2017… Care mai e situatia acum ??? Ca sa stiu: imi mai cumpar sau nu drona (pt filmari la nunti 🙂 )
Foarte bun articolul! Tocmai am trimis drona la înregistrat după indicatiile tale. Multumesc!