Mă voi referi în acest articol strict la dronele (aeronavele fără pilot) care au sub 20 kg la decolare (cu cameră și baterii montate). Am avut o discuție cu cei de la Autoritatea Aeronautică Civilă Română pe tema asta. Rezultatul este cel de mai jos.

Am ales să scriu despre asta pentru că procedura oficială este puțin cam stufoasă și acoperă cu mult peste ce ne trebuie nouă celor cu drone mai mici. La prima vedere am putea fi descurajați să ne înregistrăm drona dar nu e chiar atât de greu.

Articolul acoperă două aspecte: înregistrarea dronei și cererea de segregare.

Înregistrarea dronei

Pasul 1 – cerere de identificare

Se transmite la AACR o cerere de identificare, cerere care este insoțită de urmatoarele documente:

  • dovada proprietății: factura insotita de dovada efectuarii plății, proces verbal de predare primire sau bill of sale.
  • schema de dispunere a însemnelor de identificare. Însemnele de identificare sunt alocate de AACR si sunt de forma YR-D urmat de un grup de patru litere. Schema se realizează conform regulilor desenului tehnic și în baza ei trebuie să se poată identifica corect poziția pe aeronava a însemnelor. Exemplu de schemă găsiți aici.
  • dovada achitării taxei de identificare (90 Euro + TVA) în unul dintre conturile : RO15 RNCB 0307 0050 2421 0001 Ron / RO15 RNCB 0307 0050 2421 0002 Euro . Dacă plata se va efectua prin OP, în contul de lei, se va folosi cursul BNR din ziua plății.

Documentele de mai sus pot fi

  • depuse personal la sediul lor sau trimise prin curier pe adresa: Sos. Bucuresti-Ploiesti, Nr. 38-40, sector 1, Bucuresti, Romania – în atenția Biroului de Avize – tel 021 208 15 76
  • trimise pe fax: 021 208 15 76
  • trimise pe e-mail: dirgen@caa.ro dirgen@caa.ro

Pasul 2 AACR

  • AACR alocă marca de identificare;
  • după analiza documentelor și în cazul în care nu mai sunt necesare informații suplimentare, se emite certificatul de identificare;

Pasul 3 – cip identificare

Se agrează o zi în care ne prezentăm cu drona la sediul AACR pentru a ridica certificatul de identificare și a instala pe dronă cipul de identificare. Sediul lor este la aeroportul Băneasa, în dreapta într-o clădire triunghiulară și au locuri de parcare cât cuprinde. 🙂 Din păcate nu există altă variantă. Știu că e destul de greu pentru cei care nu au sediul în București dar nici ei nu au filiale în țară.

Cererea de segregare

Da, știu, e treaba aia cu 40 de zile. Dar, din păcate, aprobarea cererii nu depinde doar de ei. Mai sunt și alte autorități implicate care trebuie anunțate și toată treaba asta depinde și de răspunsul lor. Este termenul maxim în care ne vor răspunde.

Oricum, cererea este destul de simplă și se găsește aici. Trebuie să completați coordonatele GPS (se pot extrage de pe google maps), raza față de acest punct în care veți opera drona și înalțimea maximă la care veți zbura.

Ce este important de reținut este că cererea o putem completa pentru o perioadă mai lungă. De exemplu știu că în august o să vreau să filmez în munții Măcinului dar nu știu exact în ce zi va fi soare. Pot să fac o cerere pe 30 de zile. Practic aprobarea se dă pe toată perioada și dacă nu sunt zone deasupra cărora nu avem voie să zburăm.

Cererea poate fi depusă la fel ca mai sus:

  • personal la sediul lor sau trimise prin curier pe adresa: Sos. Bucuresti-Ploiesti, Nr. 38-40, sector 1, Bucuresti, Romania – în atenția Biroului de Avize – tel 021 208 15 76
  • pe fax: 021 208 15 76
  • pe e-mail: dirgen@caa.ro

Concluzie

Știu că pare ceva să ne pună bețe în roate dar nu e cazul. Practic, doar trebuie să ne înmatriculăm drona și să ne organizăm din timp filmările.

Treaba de mai sus este valabilă până la 31 decembrie 2015. După această dată, procedurile se vor moderniza un pic și ne va fi mai ușor. Va exista un proiect pe această temă.

Astăzi am depus cererile de înregistrare pentru cele două drone și după aprobare voi face o cerere de segregare pentru două locații din județul Cluj. Vă țin la curent cu ce se-ntâmplă. 🙂

Drona aprobata