Încep să mă vindec de frică. Frica asta de a ieși cu mașina electrică din localitate. Frica de a nu găsi stație de încărcare și de rămâne pe drumuri. Frica de a nu a ajunge la destinație.
Da, recunosc, deși posed o mașină electrică de un an și ceva, nu am încărcat-o niciodată la o stație de încărcare. Nu am avut nevoie. Am folosit-o ca mașină de oraș și o încarc din când în când, peste noapte, ca pe telefonul mobil, la priza din curte. Foarte comod, foarte eficient, fără bătaie de cap. Dar în afară de câteva drumuri până la Ploiești nu am avut curajul să ies din localitate.
Deci? Poți să mergi la drum prin țară cu o mașină electrică?
Dar ieri am constat că se poate. Am ajuns la Focșani cu un Opel Mokka e, o mașină pe care toată lumea o apreciază pentru aspectul exterior, o mașină pe motor termic la bază transformată magic într-o mașină electrică. Am ajuns cu 29% baterie și un range lejer de încă 50 km. Am încărcat-o într-o oră jumate la o benzinărie (da, în beninăriile MOL ai rețeaua de încărcare Plugee) până la 81% suficient pentru cei care preiau mașina astăzi să ajungă la Iași cu o pauză de prânz și încărcare la Bacău.
Ce să zic, așteptatul ăla de o oră jumate într-o benzinărie nu a fost ceva ce mi-aș fi dorit, dar poate într-o variantă în care combini acest timp de încărcare cu o activitate senzațională (mâncare de exemplu 🙂 ), timpul de încărcare se va pierde în negura caloriilor ce ne invadează trupul.
Viteza medie a fost de 53 km / h și pe o bucată de autostradă am mers decent cu 100 – 120 km / h. Da, nu am mers pe traseul clasic, am deviat pe la domeniul Manasia pe drum. Apropos de Manasia, am mâncat cea mai bună friptură de porc (sau ce o fi fost ea) ever. Ceva preparat la cuptor timp de 6 ore și aruncat pe grătar la sfârșit. Nu sunt eu fan mâncare și nici un specialist dar, frate, și acum mai simt plăcerea care m-a lovit în centrul creierului la prima îmbucătură.
Așa, da, este corect, viteză pe autostradă a variat între 100 și 120 pentru că orice peste această viteză s-ar traduce într-un consum ridicat. Da, asta este limitarea motoarelor electrice. Dar șiți ce? Cele 15 de minute “pierdute” pe drum s-au tradus într-un drum incredibil de relxant. Serios, nu ești în competiție, nu-ți huruie motorul în creier și te bucuri în sfârșit de drumul care devine un drum nu o pistă de viteză. Chiar mi-a plăcut.
Și Mokka e? Cum e Mokka e?
Așa, am parcurs ieri 217 km și am avut un consum mediu de 15,4 kWh/100 km, ceea ce e un consum foarte bun pentru un SUV-uleț cum e Mokka e.
Și revenind la Mokka e, e o mașină comodă la drum lung, te simți foarte bine la volan (ceea ce este cel mai important lucru din punct de vedere șofer) și datorită range-ului nu-ți e frică să o scoți la drum prin țară. Are ea mici aspecte care sunt mai mult funny decât deranjate, dar sunt acolo. Butonul de desichidere al portbagajului este în bara din spate, nu în ușa așa cum te-ai aștepta și cum sugerează și fanta pe unde bagi mâna. Când oprești motorul se aude și un click clack clunk de zici că-i troileibuz și portiera din dreapta față se freacă de un cauciuc pus peste un cablu care pare îndesat în ultima clipă pe lângă balamelele portierei și scoate un sunet de pisică nervoasă.
În rest e o mașină pentru cupluri tinere care au nevoie de ceva practic pentru oraș și pentru aventurile și plimbările prin țară și de ce nu în afara țării. Da, aseară dl Mitrea m-a convins că există viață și dincolo de limitele orașului chiar dacă ai un i3 cu autonomie gândită pentru oraș (200 – 250 km).
Detaliile picante și savuroase din punct de vedere tehnic le găsiți la autocritica pe site aici, pentru că ei sunt specialiștii în mașini de care aveți nevoie. N-are rost să repet eu ce știu ei să povestească cel mai bine.
Ce urmează?
Urmează un Porsche Taycan astăzi. Umrează un Porsche Taycan pe traseul Bacău – Iași. V-am spus că umrează un Porsche Taycan? Daca nu o să vă spun că urmează un Porsche Taycan. 🙂
Iată și o poză cu apusul de aseară în care întâmplător apare și un Porsche Taycan.
Sunt curios cum va fi astăzi experiența de încărcare combinată cu masa de prânz.
Pe parcursul zile postez destul de des impresii și poze pe contul de Facebook aici.
Numele proiectului este #rocharge by Vitesco Technologies și vine la pachet cu alte câteva companii care au crezut și cred în această experiență: Renovatio e-charge, MOL Plugee, Enel X, MOON, Michelin, Nokia Mobile și Server Config.
În calitate de posesor de electrică de un an și jumătate, îmi dau seama că treaba cu electricele e un mare BS. Mi se pare că soluția corectă ar fi fost ca statele să impună Euro 6d, Euro 7 etc., să verifice strict emisiile, să nu mai ia ITP pe șpagă toate cazanele etc. Electricele strict în oraș și asta e. Câteva motive:
1. Prețul. Da, prețurile sunt imense, un Hyundai 40-50.000 euro?!?
2. OK, să faci un drum de 250 km o dată, așa, de amuzament e OK. Ia să încerci asta de câteva ori iarna cu 2 copii în mașină să vedem dacă ți se mai pare distractiv. (pot detalia :))) )
3. Să dai (multe) jde mii de euro ca să mergi cu 100 la oră pe autostradă sau să închizi aerul condiționat că se termină bateria?!? Trebuie să fii masochist
4. Mie mi se par amuzanți cei care zic: da, domne, am mers 200 km după care poc! trebuia oricum să fac cumpărături la kaufland și am stat o oră la încărcat, dar a fost foaaaaarte distractiv! Nu mai zic sentimentul pe care îl ai când ajungi la stație și ce să vezi, nu merge!
Mai sunt și altele. Așaaaa, poze cu taycanul la asfințit, super….viața reală însă…..
Domnul acesta Boog a scris un comentariu din ficati.Tot respectul.Remarcabil ca randurile sale n-au fost cenzurate aici.Sunt curios care a fost motivul pentru care si-a luat electrica acum un an si jumatate.Poate aceeasi motivatie o au si altii acum,citesc asta si isi vad naibii de treaba.
:)))) Am și dat un indiciu: „Electricele strict în oraș și asta e.” Pentru oraș este genială mașina, nu se poate compara cu nimic. Am făcut însă de câteva ori și drumuri afară. Never again. Închiriez pentru mers la munte/mare etc.
Am inteles bine, Bucuresti – Iasi cu 2 pauze de incarcare?
Naspa, acum mergem direct.