Am câteva criterii simple când aleg să fac cumpărături din anumite magazine de tip supermarket:

  • să acopere cea mai mare parte din nevoile mele săptămânale sau zilnice
  • să îmi asigure o experiență plăcută
  • să aibă punguțe rezistente la zona de legume-fructe
  • să fie în zona în care locuiesc
  • să găsesc loc de parcare în zonă fără să fiu nevoit să mă sui pe un trotuar la trei străzi mai încolo

Nu, nu am niciodată criteriul: să colecționez ștrumfi, să strâng cartonașe cu personaje din star wars într-un catalog sau cine știe ce stikeez. Mie mi se pare o mică mârșăvie. Pentru că dacă ești părinte este extrem de greu să-ți convingi copii să nu colecționeze lucruri. Nu poți să le spui că tu nu cumperi de la nu știu ce supermarket când toți colegii lor colecționează și vin cu dubluri la școală ca să facă schimb. Este aproape imposibil să-i convingi că metoda asta de marketing este o exploatare a relației părinte-copil. Nu vrei să-ți vezi copilul nefericit pentru că tu alegi supermarketul care-ți e mai comod și care-ți acoperă necesitățile într-un timp cât mai scurt.

Da, copiii se stresează că nu au toată colecția, se chinuie să strângă și te trimit la cumpărături ca să-și întregească colecția. Și să știți dragi oameni de marketing că după ce se termină campania pe la voi nu mai calc. Chiar dacă poate experiența a fost interesantă, după campanie, revin la magazinele mele pe care le-am ales după criteriile de mai sus. Acest model de campanii nu fac decât să mă irite. Nu îmi crește în niciun fel nivelul de bucurie când mă gândesc la brand-ul vostru. Vreau doar să am copiii fericiți. Doar că voi intrați din când în viața familiei mele și mă obligați, exploatând emoțiile generate de relația parinți-copii, să trec pe la voi o perioadă de timp și să cumpăr niște produse absolut inutile în unele cazuri. Mi se pare o mică mișelie care, după părerea mea, ar trebui reglementată împreună cu reclamele la tot felul de jucării care promit (cu ajutorul unor efecte speciale adăugate la editare) niște experiențe pe care copilul nu le va avea niciodată când va primi jucăria.