O știre recentă BBC ne spune că Microsoft Internet Explorer pierde cotă de piață. Ipotezele aruncate cuprind două idei.

1. Mult mai multe alternative
2. Alegerea browser-ului de net la instalarea unui Microsoft Windows nou

Eu am să mă arunc și am să lansez o a treia ipoteză. De când cu ultima versiune (IE 8), avem o opțiune foarte interesantă: InPrivate filtering. Ce face? Blochează accesul la site-uri third party. În sensul că atunci când accesați razvanbb.ro, eu printr-o manevră și un script vă fac să accesați și google analytics (alt web site diferit de razvanbb.ro). De ce fac asta? Păi ca să mă bucur că mă citește cineva și pentru ca într-o zi când voi vinde publicitate, să am ce să arăt la cumpărător: “Bună ziua… găsiți atașat rapoartele cu numărul de utilizatori pe razvanbb.ro din ultima lună, extrase din google analytics”. Alții folosesc aceste informații pentru a-și modela business-ul prin profilarea celor care accesează site-ul lor. În nici un caz nu se poate ajunge la identificarea individuală a celui care a accesat ceva… sau nu foarte ușor și oricum irelevant.

De când cu acest InPrivate filtering, google analytics nu mai primește informații referitor la cine și când mi-a accesat blogul dacă respectivul are IE8 și opțiunea activată. Am făcut ieri un test și am adăugat un alt script care face același lucru ca și google analytics, dar pe care nu-l cunoaște Internet Explorer 8. Am constatat cu surprindere că în realitate am cu 30% utilzatori mai mulți față de ce îmi raporta google analytics.

Mă gândesc acum foarte serios că a treia cauză a pierderii cotei de piață este această “invizibilitate” a Microsoft Internet Explorer pe web. Activez inPrivate filtering și lumea nu va mai putea face statistici bazându-se pe mine! Uraaaa!

Acest lucru ar fi fost ok dacă și celelalte browsere de pe piață aveau această opțiune la îndemână. Probabil că statisticile s-ar fi uniformizat.

Nu cred că această cotă de piață este calculată folosind operatori telefonici. Sunt convins că se folosesc statistici din google analytics sau alți provideri de statistici celebri la care Internet explorer blochează accesul.

Și uite așa apare știre la BBC cum că Microsoft Internet Explorer scade sub 60% cotă de piață…

Internet Explorer – 59.9%
Firefox – 24.5%
Chrome – 6.7%
Safari – 4.7%
Opera – 2.3%
Opera Mini – 0.7%
Netscape – 0.46%
Mozilla – 0.16%
Flock – 0.06%
Lunascape – 0.04%
Source: Net Applications

Ce-mi raportează mie Google Analytics pe trafictube.ro pentru Internet Explorer:

Februarie: 15.41%
Martie: 17.09%
Aprilie: 13.81%

Ce-mi raportează mie Google Analytics pe razvanbb.ro pentru Internet Explorer:

Septembrie 2009: 40.05%
Octombrie 2009: 37.91%
Noiembrie 2009: 38.56%
Decembrie 2009: 26.6%
Ianuarie 2010: 22.26%
Februarie 2010: 19.97%
Martie 2010: 20.47%
Aprilie 2010: 16.89%

Știu că blogurile mele nu sunt relevante… dar cifrele alea spun totuși ceva… spun că Microsoft și-a pierdut cota de piață prin această simplă opțiune de InPrivate filtering…

Și vă înțeleg că vreți ca tot ce faceți să fie privat și să nu dați informații statistice. Problema este că noi, cei care avem site-urile s-ar putea să nu mai fim în stare să le susținem. Singurul feedback real al unui site este numărul de utilizatori unici. Dacă acestă informație n-o avem nici noi nu mai avem de ce să mai facem proiecte online :).

Mai multe detalii aici.

ATENȚIE: Vorbesc aici de InPrivate Filtering (nu de InPrivate Browsing).