Dragi oameni de marketing, dragi oameni de vânzări, dragi PR-iștii și dragi posesori de magazine online.

Aduc în atenția dumneavoastră următoarea problemă: discount-urile și promoțiile.

Legislația spune că aveți voie să afișați un preț cu discount pentru a atrage cumpărătorii cu următoarea condiție: discount-ul trebuie să fie acordat din cel mai mic preț afișat în ultimele 30 de zile pentru produsul respectiv.

Extras din actul normativ:

ART. 33 (1) Vânzările cu preţ redus prevăzute la art. 16, astfel cum sunt definite de prezenta ordonanţă, atunci când consumatorii sunt anunţaţi despre o reducere de preţuri care comportă o comparaţie exprimată în cifre, sunt supuse următoarelor reguli de fixare şi publicitate a preţurilor:

a) Orice comerciant care anunţă o reducere de preţ trebuie să o raporteze la preţul de referinţă practicat în acelaşi spaţiu de vânzare pentru produse sau servicii identice. Preţul redus trebuie să fie inferior preţului de referinţă. Preţul de referinţă reprezintă cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării preţului redus.

Adică practica de a avea campanii promoționale cu discount-uri de până la 50% dintr-un preț imaginaro-fabulos-inventat de un băiat/o fată de la marketing în pauza de masă nu este una ok. Ba chiar este o practică ilegală.

Mai mult de atât, având în vedere că discount-ul respectiv trebuie acordat din prețul cel mai mic afișat în ultimele 30 de zile, nici nu poți să zici că ai un produs nou pe site (să zicem că-l afișezi cu un alt cod de produs) și că îl dai direct cu discount din mărinimia ta de comerciant milos. Nu, trebuie ca produsul respectiv să stea 30 de zile afișat în magazinul tău, după care faci o analiză cu cel mai mic preț din acele 30 de zile și îi aplici un discount de cât îți permite ție target-ul de vânzări și, desigur, peste prețul de achiziție pentru că, nu-i așa?, nu ai voie să vinzi un produs sub prețul de achiziție…

Extras din același act normativ:

ART. 32 (1) În sensul prezentei ordonanţe, vânzările promoţionale sunt vânzările cu amănuntul/vânzările cash and carry/prestările de servicii de piaţă care pot avea loc în orice perioadă a anului, fără să facă obiectul notificării, cu condiţia ca: 

a) să nu fie efectuate în pierdere;

Textul pe larg îl găsiți aici: ORDONANŢĂ Nr. 99 din 29 august 2000 (merită citit în întregime deoarece sunt lucruri foarte interesante pentru consumatori 🙂 )

Notă: controalele pentru publicitate înșelătoare se fac de către ANAF nu de către ANPC.

Exemplu de „așa nu”

Se dă Masina de spalat rufe Slim Indesit IWSD61251CECO, 1200 RPM, 6 kg, Clasa A+, Alb.

Pe data de 17 iunie mașina de spălat era la promoție redusă cu 23% de la 1149 lei la 879,99 lei. Astăzi, aceeași mașină de spălat are un preț promoțional de 859,99 lei redusă tot de la 1.149 lei, procentul afișat și promovat fiind de 26% (mă rog, de fapt 25,1%, dar cine stă să numere?). Ceea ce este total greșit. Conform legii reducerea este de fapt de la 879,99 lei la 859,99 lei adică de doar 2,2%.

17 iunie

initial.jpg

Astăzi

after.jpg

Și ăsta este doar un exemplu din alte zeci de oferte și alte magazine.