Dragi agenții și dragi companii.

Ne-am adunat astăzi aici pentru a anunța o mică modificare legislativă care vă va afecta un pic campaniile. Cică începând de pe 13 februarie 2015, orice campanie care implică o urmă de noroc din partea consumatorului trebuie să obțină avizul Comitetului de Supraveghere al O.N.J.N. (Oficiul Naţional pentru Jocuri de Noroc). Da, campaniile alea râvnite de vânătorii de concursuri.

De ce? Pentru că vor să evite constituirea fondului de premii din banii consumatorului. De ce? Pentru că acest lucru ar fi o loterie unde contribui cu bani ca să ai posibilitatea de a participa la extragere. You know? Ca la Loto. 🙂

Una e să organizezi o campanie din bani de marketing pentru creșterea vânzărilor și alta este să o faci din banii clienților. Și nu, nici creșterea artificială a prețurilor produselor nu este acceptată. Se consideră suprataxă de participare la tombolă deci joc de noroc. 🙂

Dacă mai țineți minte prin 2008 a fost și un scandal pe această temă când operatorii de telefonie mobilă organizau astfel de loterii folosind sms-uri cu supra taxă și dădeau ca premii tot felul de mașini.

De reținut este că:

orice activitate care implica existenta unui fond de castiguri (in bani sau in natura) va trebui avizat de catre ONJN anterior demararii acestei practici

indiferent că implică sau nu o taxă de participare sau nu.

Mai jos găsiți informarea Simion & Baciu pe aceasă temă pentru cei care doresc mai multe detalii 🙂 :

Astfel, pe 30 decembrie 2014 s-a publicat in Monitorul Oficial o ordonanta de urgenta adoptata de Guvern in ultima sedinta (pe 29 decembrie), privind reglementarea unor masuri fiscal-bugetare si pentru modificarea unor acte normative. Printre actele avute in vedere este si Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 77/2009 privind organizarea si functionarea jocurilor de noroc, o serie de modificari putand fi insa relevante si pentru actiunile promotionale pe care intentionati sa le desfasurati dupa data de 13 februarie:

Art. 3 

[…] (3) Organizarea oricarei activitati care implica existenta unuia din urmatoarele elemente: joc si/sau partida caracteristice jocurilor de noroc, taxa de participare sau miza, fond de castiguri sau premii ce urmeaza a se acorda unui/unor castigator/castigatori, mijloace de joc specifice jocurilor de noroc (carti, zaruri, mese de joc si altele), organizatori de activitati caracteristice jocurilor de noroc, participanti la aceste activitatieste permisa doar cu avizul Comitetului de Supraveghere al O.N.J.N.

Art. 11 

(1) Nu sunt considerate jocuri de noroc si sunt permise fara autorizare urmatoarele tipuri de jocuri:

[…]

c) actiunile organizate de diferiti operatori economici, in conditiile legii, in scopul stimularii vanzarilor si care nu presupun taxa de participare, respectiv niciun fel de cheltuiala suplimentara din partea participantilor si nici majorarea pretului pe care produsul l-a avut anterior desfasurarii actiunii publicitare;

[…]

(2) Pentru actiunile publicitare organizate de diferiti operatori economici, in conditiile prevazute la lit. c) a alin. (1), se instituie obligativitatea obtinerii in prealabil a unui aviz de la Comitetul de Supraveghere al O.N.J.N.

Art. 22

(1) Nerespectarea obligatiilor prevazute la art. 3 alin. (3), […] si la art. 11 alin. (2) si (3) constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 20.000 lei la 40.000 lei.

Trebuie subliniat faptul caavand in vedere cum sunt redactate textele in prezent, la art. 3, alin. (3) se incadreaza orice tip de loterie publicitara, iar la art. 11 alin (1) lit. c se incadreaza toate tipurile de practici comerciale permise (atat toate tipurile de vanzari cu pret redus cat si loteriile publicitare).

Aspecte reiesite din discutiile cu ONJN:

  • In urma discutiilor pe care le-am avut deja cu conducerea ONJN (Oficiul National pentru Jocuri de Noroc) intelegem ca intentia este ca prin legislatia secundara sa se precizeze faptul ca art. 11 alin. (2) se aplica exclusiv in ceea ce priveste actiunile publicitare avand legatura cu activitatea de jocuri de noroc. In cazul in care intr-adevar aceasta precizare va fi introdusa in hotararea de guvern, aceasta prevedere nu ar trebui sa va mai afecteze.
  • Nu aceeasi abordare o are ONJN cand este vorba despre art. 3 alin. (3), cu privire la care reprezentantii din conducerea institutiei ne-au confirmat ca se va aplica indiferent de domeniul in care activeaza agentul economic care organizeaza aceste activitati. Prin urmare, orice activitate care implica existenta unui fond de castiguri (in bani sau in natura) va trebui avizat de catre ONJN anterior demararii acestei practici. Presedintele ONJN s-a referit expres la Regulamentul respectivei promotii, care ar trebui transmis la autoritate o data cu cererea de autorizare.

Avand in vedere ca aceste prevederi vor intra in vigoare incepand cu data de 13 februarie 2015, si nu exista o perioada tranzitorie in legatura cu implementarea acestor aspecte, consideram ca este util ca pana la acest moment sa decideti care este strategia pe care o veti urma in legatura cu aceste campanii promotionale.

Variante posibile de abordare:

1.      Sugestia noastra este ca pentru inceput sa se adreseze catre ONJN o solicitare generala, in care sa se explice mecanismul tuturor actiunilor desfasurate de voi in scopul stimularii vanzarilor (vanzari cu pret redus, loterii publicitare, etc.). In functie de raspunsul lor la o astfel de solicitare, putem hotari impreuna ce facem in continuare.

2.      Alternativ, putem adresa aceasta solicitare exclusiv in ceea ce priveste loteriile publicitare (in baza art. 3, alin. 3), urmand ca pentru art. 11, alin. 2 sa asteptam adoptarea Normelor de implementare, prin Hotarare de Guvern.

3.      Desigur, exista si varianta ca pentru orice activitate intentionata a fi desfasurata dupa 13 februarie sa cerem aviz, dar o asemenea abordare nu este recomandabila.

Marketing f1r0YLwd