Sau cum să conduci pe partea greșită a drumului (right side versus wrong side of the road 🙂 ).

În trecut am mai avut ocazia să conduc mașini cu volan pe dreapta de două ori. O dată în Londra, într-o zonă relativ populată unde traficul te îndruma în direcția bună și o dată în Malta unde traficul era un haos în care doar te integrai fără a respecta cine știe ce reguli sau străduțele erau prea strâmte ca să mai conteze.

Am avut ocazia, zilele trecute, să ajung în UK și să conduc în zone variate timp de 4-5 zile. A fost o experiență relativ terifiantă mai ales pentru anii de experiență acumulați în spate, ani care n-au folosit la nimic. M-am simțit ca în primele zile de condus după ce mi-am luat permisul. 🙂

Mai jos câteva experiențe din punct de vedere începător.

Volanul pe dreapta

E ok. Manetele sunt toate la locul lor ca și la volanul pe stânga, pedalele în aceeași ordine, doar maneta schimbătorului de viteze este în stânga (care, din fericire, are vitezele poziționate în aceeași ordine).

Două aspecte sunt deranjante:

  1. Nu ai formate reflexele pentru a schimba vitezele cu mâna stângă. Acest lucru îți va încetini puțin procesul de schimbare a vitezei deoarece trebuie să “gândești” mișcările și poziția în care vrei să ajungi.
  2. Ai reflexul de a schimba vitezele cu mâna dreaptă. În acest moment am o durere surdă în cot de la câte ori am încercat să reped mâna dreaptă către schimbător și de la tot atâtea ori când portiera mi-a oprit brusc și nemilos mișcarea mâinii.

Aspecte cu care te obișnuiești după câteva zile de condus dar parcă nu ai siguranța pe care o aveai înainte. Oricum, recomand cu căldură cutia automată măcar pentru primele zile de condus pe partea greșită a drumului. Mai scapi de un stres.

Singurul lucru cu care nu te obișnuiești este cu urcatul pe partea corectă în mașină (nici tu și nici pasagerii 🙂 ).

Pătrunderea în intersecții și partea dinspre care te asiguri

Unde am avut emoții:

  • la încadrarea pe breteaua din stânga ca să fac dreapta. Nu-mi venea să mă bag pe acolo nici să mă pici cu ceară. Noroc că, în majoritatea cazurilor, sunt săgeți pe jos.
  • în sensul giratoriu unde trebuia să mă uit în dreapta ca să mă asigur. Mi se părea cel puțin ciudat. După ce intrai în sens, nu mai părea atât de complicat.
  • la asigurarea  când pătrundeam de pe un drum secundar pe un drum principal. Pe moment, cel puțin la început, mă uitam în toate direcțiile înainte să pătrund. Pasul doi este să te asiguri că ai pătruns pe banda cea bună.

Cel mai ușor este să te gândești tot timpul că axul drumului, care desparte cele două sensuri de mers, trebuie să fie lângă tine pe partea cu volanul.

Un sfat: dacă te simți prea bine și ca acasă înseamnă că ești pe contrasens! 🙂

Dimensiunile mașinii

Experiența acumulată ca șofer te ajută foarte mult să-ți cunoști dimensiunile mașinii și să aproximezi distanțele față de obstacolele din jur din poziția ta clasică a volanului de pe partea stângă. Gândiți-vă că manevrați un dreptunghi, din interiorul acestuia, dintr-o poziție care nu este centrală. Sunteți cumva în stânga sus dar nu chiar în colț.

Schimbarea poziției în mașină duce și la alte neplăceri. Brusc mașina ta nu se mai întinde în dreapta ta. Brusc mașina ta se întinde în stânga ta unde tu ești obișnuit să fie… nimic. 🙂

Și de aici decurg alte nebunii:

  • nu știi să apreciezi distanța față de bordura din stânga
  • nu știi dacă atunci când treci pe lângă niște tomberoane aruncate pe jumătate de bandă chiar nu le lovești.
  • când se apropie amenințător un TIR, pe o străduță îngustă, de pe contrasens nu știi dacă ai loc, dacă mai ai loc să te mai bagi un pic către bordură sau o să te urci pe sacii de gunoi de lângă stâlp.

Ce am făcut eu? Am recurs la trucuri de începător. Am lăsat oglinzile laterale ușor în jos astfel încăt să văd poziția mașinii față de marginile benzii, dar să văd totuși și traficul din jur. Am rugat copilotul să mă atenționeze de câte ori i se pare că mă urc pe bordură. Mi-am luat ca punct de reper axul drumului pe care îl poziționam într-un anume loc pe parbriz astfel încât să mă asigur că tot timpul sunt pe mijlocul benzii. La poziția scaunului meu și pe o Skoda Octavia cu volan pe dreapta, poziția acestuia era undeva la 10 cm distanță de stâlpul din dreapta. Cu timpul am prins curaj și am renunțat la a mai mă uita în oglinzile laterale pentru a-mi verifica încadrarea.

Concluzii

Cu cât ai mai multă experiență în condus pe partea dreaptă a drumului cu atât îți vine mai greu să te adaptezi unui trafic total opus reflexelor tale. Nu e ceva greu doar că e greu să ai momente de relaxare și ești relativ încordat tot drumul.

Trebuie să fii atent, mai ales în zone relativ turistice, la cei care sunt ca tine… turiști cu mașini închiriate care conduc pentru prima oară pe partea greșita a drumului. Localnicii sunt obișnuiți cu ei dar trebuie să te gândești că mai sunt și alții ca tine.

Nu uitați să aveți la voi mărunțiș. Parcările sunt multe și la îndemână dar automatele funcționează cu monezi, mașinăriile care schimbă în bani mărunți sunt rare și chioșcurile de suveniruri te servesc cu monede doar dacă vei cumpăra ceva de la ei (been there, done that)

Sfaturi pentru condusul pe sensul normal de mers găsiți aici. 🙂

Drive-on-the-left-kent-1b.jpg

O istorie a condusului pe partea stângă găsiți aici pe Wikipedia de unde e luată și poza de mai sus.