Lămurire oficială: depășire versus devansare

5 - uite că lumea apreciază acest articol. Zi-mi și tu dacă ți-a plăcut.

Avem mai jos un răspuns oficial de la autorități. Un coleg de pe Trafictube a întrebat și Poliția Rutieră ne-a răspuns:

11180176 763021347152690 146186833 n

Pe scurt explicația este așa:

Ești în spatele cuiva, schimbi banda și mergi mai repede decât respectivul? –> Este depășire chiar dacă ai rămas pe banda respectivă și nu te-ai băgat în fața lui/ei.

Deci ce făceam noi când eram tineri și mergeam în spatele cuiva pe autostradă și ne mutam pe banda 1 și mergeam mai repede decât cel de pe banda a doua constituie de fapt o depășire ilegală. Nu este o devansare.

Când nu este o depășire? Păi când execuți manevra de schimbare de bandă în condiții legale. Adică semnalizezi și te muți cu 50 metri (100 pe autostradă) înainte de a ajunge la cel din fața ta. Atunci se consideră că ai făcut o manevră de schimbare de bandă și are timp și depășitul să te remarce că mergi mai repede pe banda 1 (că-l devansezi 🙂 ).

Avem un alt coleg pe Trafictube care a scris acum un an un comentariu… ba nu… o carte pe tema asta!

Și am văzut cu toții la noi sau la alții manevra în care amândoi se hotărăsc aproape în același timp să se mute pe banda din dreapta și riscă să se ciocnească și să se trezească într-un șanț/stâlp/râu/lac/ogor/casa cuiva. Așa că această reglementare are logică și o justificare foarte bună.

Mai jos comentariul… pardon… cartea despre maenvra de depășire! 🙂

Am să încerc să explic eu cum stă treaba cu acele distanţe de 50-100 m având în vedere că formularea îmi aparţine, dar înainte aş vrea să-ţi spun că nimeni de pe acest site nu e obligat să răspundă întrebărilor tale. Dacă vrei să-ţi îmbogăţeşti cunoştinţele apelează la personal autorizat şi pregătit special pentru asta.

Deşi am spus de mai multe ori de unde vin, citând articolele o să mai încerc o dată într-un singur comentariu. După cum bine ştii şi cred că eşti de acord cu asta, distanţele minime legale de semnalizare ale unei manevre sunt de 50/100 m, conform art. 116 care spune că:
http://www.trafictube.ro/legislatie-rutiera/hotararea-guvernului-nr-1391-2006/#art116
(2) Intenţia conducătorilor de autovehicule şi tramvaie de a schimba direcţia de mers, de a ieşi dintr-un rând de vehicule staţionate ori de a intra într-un asemenea rând, de a trece pe o altă bandă de circulaţie sau de a vira spre dreapta ori spre stânga sau a celor care urmează să efectueze întoarcere, depăşire ori oprire se semnalizează prin punerea în funcţiune a luminilor indicatoare de direcţie cu cel puţin 50 m în localităţi şi 100 m în afara localităţilor înainte de începerea efectuării manevrelor.

Prin urmare atât manevra de schimbare a benzii cât şi manevra de depăşire se semnalizează cu cel puţin 50 m în localităţi şi 100 m în afara localităţilor înainte de începerea efectuării manevrelor.
Ideea e că tu nu poţi semnaliza şi depăşirea şi schimbarea benzii (două manevre diferite din punct de vedere legal) în acelaşi timp, ci semnalizezi manevra pe care o vei face imediat după.
Aşa cum au zis şi alţii aceste distanţe pot fi adaptate în funcţie de realitatea din teren. Nu poţi semnaliza cu 50/100 m înainte când tu ai ieşit de pe o stradă laterală şi va trebui să virezi stânga/dreapta pe o stradă care se află la 30/70 m. Dacă stăm să ne legăm de astfel de chestiuni nu vom ajunge niciodată la un consens.

O să încerc să-mi expun şi punctul de vedere referitor la alăturarea dintre distanţele minime de semnalizare şi depăşire.
Din punct de vedere legal modul de abordare a unei depăşiri implică nişte paşi care trebuie respectaţi: asigurare, semnalizare, începerea manevrei, finalizarea manevrei.
Prin urmare înainte de începerea manevrei de schimbare a benzii sau de depăşire trebuie să te asiguri şi să semnalizezi şi de abia apoi să iniţiezi manevra. Ceea ce vreau să scot în evidenţă este faptul că manevra pe care urmează s-o faci este definită de ceea ce se află în faţa ta. Şi anume: dacă în faţa ta nu se află niciun vehicul/obstacol atunci ea este definită doar ca schimbare de bandă, iar dacă în faţa ta se află un vehicul/obstacol, iar tu treci în faţa/pe lângă vehicul/obstacol manevra este definită ca şi depăşire.

Art. 45 din Ordonanţă spune că:
http://www.trafictube.ro/legislatie-rutiera/ordonanta-urgenta-nr-195-12-decembrie-2002/#art45
(1) Depăşirea este manevra prin care un vehicul trece înaintea altui vehicul ori pe lângă un obstacol, aflat pe acelaşi sens de circulaţie, prin schimbarea direcţiei de mers şi ieşirea de pe banda de circulaţie sau din şirul de vehicule în care s-a aflat iniţial.
şi
(4) Nu constituie depăşire, în sensul alin.(1), situaţia în care un vehicul circulă mai repede pe una dintre benzi decât vehiculele care circulă pe altă bandă în acelaşi sens de circulaţie.

După cum vezi condiţia pentru ca o manevră să fie considerată o depăşire este ca “un vehicul să treacă înaintea altui vehicul ori pe lângă un obstacol, aflat pe acelaşi sens de circulaţie”, dar şi asta e lucrul cel mai important de menţionat, manevra trebuie să se facă prin schimbarea direcţiei de mers şi ieşirea de pe banda de circulaţie sau din şirul de vehicule în care s-a aflat iniţial. De altfel, această condiţie a schimbării direcţiei de mers şi ieşirea de pe bandă sau şirul de vehicule iniţial este exclusă la alin. 4 al aceluiaşi articol care prezintă situaţia în care prin manevra executată nu se iese de pe bandă sau din şirul de vehicule, dar se trece totuşi înainte unui vehicul, prin urmare, păstrându-se direcţia de mers nemaifiind nevoie de asigurare şi semnalizare.

Ca să lămuresc ce înseamnă “înaintea”, într-un comentariu anterior arătasem care sunt poziţiile unui vehicul faţă de celălalt pe acelaşi sens de mers:
Astfel se identifică trei posibilităţi:
– înaintea/în fața (pe aceeași bandă sau pe altă bandă);
– în lateral (pe stânga sau pe dreapta);
– înapoi/în spatele (pe aceeași bandă sau pe altă bandă).
(ar mai fi deasupra şi sub celălalt vehicul, dar asta presupune existenţa unei alte căi separate de circulaţie, pentru că fizic ar fi imposibil să depăşeşti pe deasupra sau pe sub, deşi dacă ne uităm la filmele cu ruşi observăm că nimic nu e imposibil)

Prin urmare, la iniţierea unei manevre, având obligaţia să semnalizezi şi făcând acest lucru cu 50/100 m înainte, combinată cu condiţia depăşirii de a schimba direcţia de mers împreună cu condiţia de a trece înaintea unui alt vehicul rezultă faptul că dacă tu semnalizezi cu 50/100 m înainte şi treci înaintea unui vehicul (indiferent că revii sau nu pe banda de pe care ai plecat) realizezi manevra de depăşire.
Dacă în faţa ta nu se află niciun vehicul/obstacol şi semnalizezi cu 50/100 m înainte, nefiind îndeplinită condiţia de trecere în faţa altui vehicul ori pe lângă un obstacol elementele din definiţia depăşirii nu mai există.
Diferenţa dintre devansare şi depăşire este dată de poziţia vehiculului/obstacolului aflat în faţa ta, lucru care automat implică semnalizarea manevrei.
De aici acea legătură între semnalizare, depăşire şi devansare, semnalizare care se face respectând distanţele minime.
În momentul în care faci depăşirea eşti obligat să te asiguri şi să semnalizezi deoarece schimbi direcţia de mers, iar în momentul devansării, având în vedere că nu-ţi schimbi direcţia de mers, nu mai este necesară semnalizarea şi asigurarea.
Tu vii şi susţii că te asiguri, semnalizezi, schimbi direcţia de mers şi apoi treci în faţa vehiculului şi acest lucru reprezintă o “devansare” pentru că trecerea s-a făcut pe o altă bandă. Doar că tu ai făcut această devansare prin schimbarea direcţiei de mers sau ieşirea din randul de vehicule iniţial, condiţii care nu sunt prezente la alin. 4 pe care tu îl invoci.
Cât timp tu nu realizezi trecerea în faţa celuilalt vehicul (schimbi banda şi rămâi la aceeaşi distanţa sau schimbi banda şi rămâi în paralel) manevra este considerată schimbare de banda. Dacă schimbi banda şi treci înaintea vehicului din fata ta sau pe lângă obstacol manevra este considerată depăşire. Ambele manevre se semnalizează cu 50/100 m înainte, dar diferenţa este făcută de modul în care se finalizează. Ca o depăşire să fie încheiată este necesar ca vehiculul din spate să treacă înaintea vehiculului din faţa sa prin schimbarea direcţiei de mers şi ieşirea de pe banda de circulaţie sau din şirul de vehicule iniţial.

@Tibike, acum am să încerc să lămuresc şi greşeala de exprimare pe care am făcut-o mai devreme
La art. 118 se specifică:
http://www.trafictube.ro/legislatie-rutiera/hotararea-guvernului-nr-1391-2006/#art118
Conducătorul de vehicul care efectuează depăşirea este obligat:
d) să reintre pe banda sau în şirul de circulaţie iniţiale după ce a semnalizat şi s-a asigurat că poate efectua această manevră în condiţii de siguranţă pentru vehiculul depăşit şi pentru ceilalţi participanţi la trafic.

Ceea ce am vrut să exprim a fost că formularea articolului este făcută sub această formă:
cel care efectuează depăşirea este obligat să reintre pe banda sau în şirul de vehicule şi nu spune că dacă acesta nu reintră nu este considerată o depăşire. Depăşirea există şi în situaţia în care conducătorul auto nu revine pe banda sau în sirul de vehicule iniţial, doar că dacă nu face acest lucru el nu respectă o obligaţie. Respectiva formulare din art. 118 creează o obligaţie în aceeaşi măsură în care şi art. 42 creează obligaţia de a reveni pe prima bandă când aceasta este liberă sau în măsura în care există obligaţia de a circula fără a consuma băuturi alcoolice.
Faptul că un conducător auto se află la volan băut nu înseamnă că nu circulă, ci că nu respectă prevederile legale cu privire la respectivul aspect.

Din punct de vedere legal un al doilea vehicul se poate afla pe banda a 2-a doar în situaţia în care efectuează o depăşire sau urmează să vireze la stânga.
Prin urmare acele obligaţii de revenire pe banda sau în şir (atât în cazul art. 42 cât şi în cazul art. 118 depăşirea) sunt anulate doar de prevederile privitoare la încadrarea pe benzi în vederea efectuării virajului. Cred că aici am inclus plimbarea pe benzi pe care ai expus-o tu mai sus, cum că tu treci pe altă bandă cu intenţia de a vira la stânga, după care te răzgandeşti şi revii pentru virajul dreapta.
Aşa cum am mai încercat să explic diferenţa este dată de ceea se află în faţa ta. Dacă în faţă ai un vehicul/obstacol şi treci înaintea/pe lângă lui/el atunci manevra se numeşte depăşire, dacă doar ai schimbat banda şi nu ai trecut înaintea/pe lângă niciunui vehicul/obstacol atunci nu mai poate fi vorba de depăşire. Acele distanţe minime de 50/100 m au strânsă legătură cu asta pentru că tu semnalizezi manevra imediat următoare. Tu nu poţi spune că ai semnalizat schimbarea benzii cât timp ai trecut înaintea unui vehicul pentru ca trecerea înaintea altui vehicul înseamnă depăşire, iar aceasta se face întotdeauna pe altă bandă/şir (ceea ce implică schimbarea benzii/ieşirea din şir).

Am încercat să explic mai jos şi grafic situaţiile:

1. Obligaţia de a reveni pe prima bandă este dată de art. 42, dar şi de art. 118. Două vehicule nu pot circula pe un drum pe benzi diferite doar dacă cel din urmă îl va depăşi pe cel din faţă:

2. Obligaţia de a reveni pe prima bandă sau de a reveni în şirul de vehicule în care s-a aflat iniţial este anulată de încadrarea pe benzi pentru virajul stânga atât în cazul art. 42 cât şi în cazul art. 118, dar cu toate astea vehiculul care urmează să vireze stânga depăşeşte deoarece trece înaintea vehiculului de pe banda 1:

3. a) Situaţia în care nu este considerată depăşire:

Pe prima bandă circulă alte vehicule cu o viteză mai mică decât a vehicului de pe banda a 2-a care nu poate reveni în condiţii de siguranţă pe banda 1.

b) Sau în situaţia când pe b2 există autovehicule înscrise pentru viraj stanga, devansarea se face pe b1 (imaginea poate fi privită şi în oglindă, când vehiculele sunt înscrise pentru viraj dreapta, iar devansarea se face pe b2:

Schimbarea benzii în sens crescător, din punct de vedere legal, dacă banda 1 (sau banda inferioară) este liberă încalcă prevederile art. 42, excepţie făcând situaţia de încadrare pe benzi în vederea efectuării virajului.

Şi da, în practică nu se întâmplă aşa şi de aceea aceste lucruri sunt mai greu de explicat şi exemplificat pentru că mulţi au tendinţa să se raporteze la ceea ce există pe stradă.



Ce mai cauta lumea (lista generata automat):
  • devansare
  • diferenta dintre depasire si devansare
  • devansare vs depasire
  • devansarea pe autostrada
  • depasire prin dreapta
  • depasire pe autostrada
  • depasirea pe autostrada
  • manevra de devansare
  • codul rutier devansare
  • cind depasesc o masina cum trebuie sa semnalizez?

16 comentarii

  1. Bravo Razvan! Foarte buna aceasta initiativa de lamurire suplimentara a acelora care inca nu reusesc sa faca corespunzator diferenta intre o depasire si o devansare.
    Sper sa articolul sa-l citeasca cat mai multi soferi, sa se clarifice aceasta dilema si astfel sa se evite in viitor manevre periculoase pentru toti cei de pe drumuri.

  2. Salut, Razvan

    Stufoasa ,,carte”, am si eu o problema de ridicat in legatura cu depasirea.
    Circul destul de des pe A2, viteza mea de deplasare 130km/ora, in mod obisnuit pe banda intai, trec pe a doua doar daca depasesc. Se intampla de multe ori ca pe banda a doua sa circule autovehicule cu o viteza sensibil mai mica de 130km/ora, eu fiind pe banda intai automat le devansez. Manevra mea cum se poate denumii : devansare sau depasire ?

    Cu stima,
    Adrian

    • Asa stufoasa incat ai sarit peste si ai ratat fix explicatia intrebarii tale.

      Vrei un rezumat?
      Devansare pentru ca nu schimbi banda, tu tot pe banda ta mergi.

      „mai mica de 130km/ora, eu fiind pe banda intai automat le devansez.”
      Totusi stii ce faci, dar vrei o lamurire ?

  3. Concluzia e gresita „Deci ce făceam noi când eram tineri și mergeam în spatele cuiva pe autostradă și ne mutam pe banda 1 și mergeam mai repede decât cel de pe banda a doua constituie de fapt o depășire ilegală. Nu este o devansare.”

    Cand mergi pe banda 1 mai repede decat cel de pe banda 2 se numeste devansare si e perfect legala. Eu am o problema cu mocofanii care merg pe banda a 2a de parca ar fi mostenita de la socrii pe persoana fizica.

    Tragedia apare cand motociclistii „devanseaza” prin dreapta acolo unde exista doar o singura banda de mers.
    Asta e prostie care a lasat multi motociclisti schiloditi pe viata.

  4. Dar daca tu esti biciclist si mergi pe carosabil, langa bordura, ai voie sa „depasesti” coloane de masini? Sunt curios daca stiti raspunsul 😉

  5. Nu găsesc conceptul de „devansare” menționat în legislația rutieră a altor țări europene. Știe cineva ceva despre „devansarea” „afară”?

  6. O nelămurire:

    Dacă se consideră depășire când stai în spatele cuiva și schimbi banda pentru a-l devansa sau nu, atunci cel care este depășit are obligația să nu mărească viteza și să circule mai pe dreapta, corect?
    Voi vă dați seama ce presupune acest lucru în condițiile în care stai la un semafor și când se face verde cei din spatele tău fac aceste manevre, respectiv schimba benzile prin dreapta sau stânga?
    Imaginați-vă o interesecție cu 3 benzi, din care una e de stocaj pentru viraj la stânga. Ajung în intersecție pe banda 2 pe direcția înainte, e verde, vreau să accelerez, dar cel din spatele meu semnalizează stânga pentru a schimba banda pe 3, unde oricum are roșu…cum ar trebui să procedez legal?

    Pe autostradă sau pe un drum modernizat cu minim 2 benzi pe sens, când se face coloană pe banda 2, din cauza unui adormit care refuză să schimbe banda, înseamnă că nimeni nu mai are voie să treacă pe banda 1, doar ar depăși ilegal, contrar legii, nu?

  7. Misto. Mersi pentru articol. Ma contraziceam cu cineva pe tema asta zilele trecute 🙂

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te autentifici.